Услугата е достъпна на address.sofia.bg
"Само с мобилния си телефон жителите на столичния район "Студентски" могат да направят своята адресна регистрация." Това съобщи заместник-кметът на София по направление дигитализация, иновации и
икономическо развитие Генчо Керезов, който преди броени дни представи действието на новата иновативна система за смяна на адресната регистрация.
София е първа в България, в която може да се прави и промени адресната регистрация електронно и през мобилен телефон. Системата ще бъде приложена тестово първо в "Студентски град", след което
предстои поетапно да се въведе във всички райони на Столична общината.
"Работата по новата система започна по възлагане на кмета на София Йорданка Фандъкова, която настоя за активно въвеждане на повече услуги за облекчение на гражданите и повече прозрачност" – посочи
Керезов.
Смяната на адресната регистрация чрез телефон с камера се извършва само в рамките на няколко минути.
"Близо 400 студенти вече са се възползвали от новата услуга в район "Студентски", като за две седмици са постигнати два пъти повече заявления, отколкото в цялата Столична община за последните 5
години електронно. Причината е, че там има най-голям интерес към услугата – над 10 000 промени на адресна регистрация се правят всяка година. До края на годината електронната смяна на адрес ще е
достъпна в още 3 района: "Слатина", "Витоша" и "Средец", а от 2022 г. – в цяла София." Това съобщи зам.-кметът по дигитализация Генчо Керезов, който демонстрира лично новата система за смяна на
адресна регистрация в "Студентски град".
Системата работи в тестов режим от 1 септември. Имаме близо 5 пункта на пълна удовлетвореност на хората, които са попълнили тази анкета, докато сменят адресната си регистрация. До края на годината
всеки, ползвал услугата, може да даде своите препоръки, за да е максимално функционална.
Целият процес е разработен по най-модерните методи за е-управление, в които хората са винаги поставени в центъра. Смяната на адрес отнема по-малко от 10 минути. След това до 2 работни дни всеки
получава електронно своето удостоверение за нов адрес.
"Системата улеснява и хората, които не живеят в собствено жилище. Наемателите досега трябваше да отидат до съответния район със собственика на имота, който да даде съгласие, че те могат да се
регистрират в неговото жилище. Това често усложнява процеса, прави го излишно дълъг и тромав. Сега само с мобилен телефон и камера може да се направи идентификация. Нужно е да се изпрати имейл на
собственика, след това той да потвърди съгласието си чрез приложението address.sofia.bg" – разказа Керезов. "За едва няколко минути се прави електронната идентификация: сканира се личната карта,
след това трябва да се идентифицираме и после да приложим и копие от настанителната заповед. Досега трябваше да се ходи на място в района, а това вече не е нужно", коментира Елица Стоянова,
студентка в Софийския университет, която вече е ползвала услугата.
Според Керезов процесът може да бъде още по-лесен, могат да отпаднат още изисквания към процеса. Заместник-кметът по дигитализацията заяви, че работи заедно с кмета на София да се предприемат
инициативи за законодателни изменения, за да бъдат гражданите обслужвани възможно най-бързо и ефективно. Той поясни, че вече е успял да го направи веднъж по повод автоматизирания достъп до бази
данни на държавата, но животът на Парламентарната комисия по дигитализация е бил твърде кратък за постигане на резултати по тази линия. "Няма да се откажем" – заяви също Керезов.