Екатерина Захариева очерта рисковете в повечето области
Изключително трудно може да бъде изпълнен бюджетът, който беше приет в последната секунда на предишното Народно събрание. Това каза вицепремиерът по икономическата политика, министър на регионалното развитие и министър на инвестиционното проектиране Екатерина Захариева на пресконференция след редовното заседание на Министерския съвет, посветена на състоянието на икономиката.
Увеличаването на бюджета на Здравната каса, без да бъде посочен източник за това, сключването на поредица от договори от предишното правителство, които не са финансово обезпечени, както и замразяването на част от оперативните програми създават сериозни затруднения за функционирането на системите, посочи още заместник министър-председателят. Тя даде за пример обявени обществени поръчки за над 1 млрд. лв., за които няма осигурено финансиране. По тази причина част от тях трябва да бъдат прекратени и този процес вече върви.
По време на пресконференцията стана ясно още, че в Министерството на околната среда и водите има над 5 милиона лева недостиг, а във връзка със спряната оперативна програма самото ведомство дължи над 1,1 милиарда лева към националния бюджет.
Не по-розова е ситуацията и в Агенция "Пътна инфраструктура", където недостигът на средства за разплащане по сключени договори е почти 66 млн. лв. Не са предвидени никакви средства за зимно поддържане, а за него са необходими 12 млн. лв., допълни още Екатерина Захариева.
Около 3 млрд. лв. е "дупката" в енергетиката към настоящия момент. Рискът от увеличението ѝ през следващите 12 месеца е с още 900 млн. лв. Възможно е тези средства да бъдат трансформирани в държавен дълг, защото няма откъде да бъдат покрити, посочи още вицепремиерът. По нейните думи основната цел на новосъздадения енергиен борд, който проведе първото си заседание вчера, е да постави на принципна основа политиките и решенията в сектора и да предложи стъпки за реформиране на системата при пълна прозрачност и зачитане интересите на всички заинтересовани страни.
Заварихме изцяло спряна Оперативна програма "Околна среда”. 307 милиона лева по нея са дължими към строителите и общините, а още 500 млн. лв. са изпълнени, но нефактурирани, съобщи вицепремиерът.
Още в първите дни от встъпването си в длъжност служебното правителство успя да възстанови плащанията от националния бюджет и по двете оперативни програми, така че бенефициентите да могат да си
довършат проектите. По думите на Екатерина Захариева щеше да има огромен риск от загуба на средства по ОП "Околна среда”, ако не бяхме възстановили плащанията. Рискът по ОП "Регионално развитие” е
сведен до 36 милиона лева, след като в началото на мандата преди месец той е бил около 390 милиона лева, каза още тя.
Паралелно с това правителството работи усилено за възстановяване на плащанията по двете европрограми. По думите на Екатерина Захариева се прави всичко възможно, за да бъдат възстановени плащанията
до края на октомври поне по ос 3 на ОП "Регионално развитие".
Като рисков проект с голямо забавяне в изпълнението Екатерина Захариева посочи "Енергийно обновяване на българските домове". "Проведох среща с представители на сдружения на собственици, които отправиха критика към комуникацията с експертите. Успяхме да променим нещата, направихме ясен план за работа, подобрихме комуникацията.", каза тя. "Оптимист съм за усвояването на поне по-голямата част от средствата при спазване на плана", каза още вицепремиерът.
В рамките на ОП "Транспорт" има пет рискови проекта, които ако не бъдат завършени до края на 2015 г., средствата за тях ще бъдат загубени. Сред тях са части от автомагистралите "Струма" и "Марица". Заместник министър-председателят съобщи, че до края на седмицата ще бъде взето решение дали да бъде прекратен договора със строителя на лот 4 от АМ Струма. Актуализира се работният график за "Марица", за да не допуснем загуба на средства.
По време на пресконференцията стана ясно, че заради липса на финансиране под риск са поставени редица проекти на АПИ. Сред тях са АМ "Хемус", участъкът от АМ "Марица", който се изгражда със средства от държавния бюджет, работата по виадуктите на АМ Тракия и АМ Хемус, моста на р. Луда Яна и др.
Много бавно са изпълнявани процесите на реформиране на ВиК сектора, каза още вицепремиерът. Забавено е одобрението на бизнес плановете на дружествата за периода 2014-2015 г. Над 270 млн. са загубите в сектора, като цените изкуствено са били задържани ниски, допълни тя.
Въпреки изразените инвестиционни намерения не заварихме нито една стартирала процедура за концесиониране на плаж, посочи още вицепремиерът. Вече са стартирани 10 процедури към тези обекти, за които има най-голям интерес.