Военният конфликт в Украйна причини проблеми с логистиката и веригите на доставки, както и недостиг на части от критични компоненти за превозните средства
Очаква се войната в Украйна да намали световното производство на леки автомобили през следващата година с милиони бройки, според S&P Global Mobility, предаде бизнес телевизия CNBC, цитирана от
БНР. Автомобилната изследователска фирма, известна преди като агенция IHS Markit, понижи в сряда прогнозата си за глобално производство на леки автомобили за 2022 и 2023 г. с общо 2,6 милиона броя
за двете години, съответно до 81,6 милиона през тази и до 88,5 милиона броя през следващата година.
Военният конфликт в Украйна причини проблеми с логистиката и веригите на доставки, както и недостиг на части от критични компоненти за превозните средства. Трябва да се има предвид, че много
автомобилни производители доставят именно от Украйна окабеляване, което се използват в превозни средства за електрическо захранване и комуникация между отделните части. Проблемите допринасят за
вече обтегнатата верига на доставки заради коронавирусната пандемията и продължаващия недостиг на полупроводникови чипове.
Очаква се европейското автомобилно производство да претърпи най-много смущения, прогнозира S&P Global Mobility, като компанията намали с 1,7 милиона броя прогнозата си за производството на
автомобили в Европа, включително малко под 1 милион бройки от загуба на търсенето на леки коли в Русия и Украйна. Останалите съкращения са от недостиг на части, включващи чипове и кабелни снопове,
заради войната.
За Северна Америка S&P намали прогнозата си за автомобилното производство с 480 000 броя за 2022 г. и с 549 000 единици за 2023 година.
Около 45% от произведените в Украйна кабелни снопове обикновено се изнасят за Германия и Полша, което поставя немските производители на автомобили в голям риск, според S&P. Автомобилни
производители като Volkswagen и BMW са сред най-засегнатите след инвазията на Русия в Украйна, започнала преди около три седмици.
Главният изпълнителен директор на "Фолксваген" Херберт Дис заяви по-рано тази седмица, че войната е поставила под въпрос перспективите на компанията за 2022 г., тъй като автомобилният производител
има проблеми с частите. Той също така посочи, че компанията премества част от производството си от Европа в Северна Америка и Китай в отговор на свързаните с войната прекъсвания на веригите на
доставки.
BMW пък намали в сряда прогнозата за маржа на печалбата на автомобилното си подразделение за 2022 г. от 8-10% на 7-9% поради въздействието на разгръщащата се криза в Украйна.
Заводите на BMW ще се върнат към пълно производство следващата седмица, след като луксозният автомобилен производител спря или намали производството в някои германски заводи след руската инвазия в
Украйна, каза главният технологичен директор на компанията Франк Вебер.
Като цяло S&P заяви, че е понижила прогнозата си за глобалното производство на леки превозни средства от сега до 2030 г. с цели 25 милиона броя.