За 60% от анкетираните фирми проблемите с ликвидността са основна причина за неизпълнението на плащанията
Последното проучване на кредитния застраховател Atradius – Payment Practices Barometer Survey за ОАЕ, разкри годишно увеличение на фирмите, използващи застраховка за търговски кредити. По-голямата
част от анкетираните фирми посочват необходимостта от защита на паричните си потоци и минимизиране на неизпълнените продажби (DSO) като основна причина за сключване на полица за кредитна
застраховка. За 60% от анкетираните фирми проблемите с ликвидността са основна причина за неизпълнението на плащанията. Наблюдава се и увеличение на броя на фирмите, които избират специфични
решения за търговско финансиране, за да допълнят своята кредитна застраховка. Въпреки това увеличение на застраховките на търговски кредити няма промяна на годишна база в общата стойност на B2B
продажбите, която остава около половината от всички продажби. Отписванията също остават стабилни на ниво от 8%, без промяна на годишна база.
Фирмите в ОАЕ посочват различни причини за сключване на клиентски кредит. Те варират от желанието за увеличаване на продажбите със съществуващи клиенти в селскостопанската и хранително-вкусовата
промишленост, до необходимостта да останат конкурентоспособни в рамките на регионалните и международните пазари, както посочват респондентите в ИКТ индустрията.
"ОАЕ имат стратегически важна позиция като търговски център на региона", казва Шуйлер Д’Суза, управляващ директор за Близкия изток в Atradius. "Въпреки че остава широко разпространено
предпочитанието към парите в брой, търговският кредит се използва за стимулиране на продажбите в различни сектори, където фирмите се конкурират на международните пазари. По-широко разпространеното
използване на застраховката на търговски кредити в региона отразява развитието на по-сложните стратегии за управление на кредитите. Това е индикация за зрял пазар и допълнителен пример за важността
на търговския фокус на нацията."
Като цяло компаниите в ОАЕ изглеждат оптимистично настроени за бизнес перспективите си. Проучването на Atradius отчита оптимистично настроение сред интервюираните, мнозинството от които очакват
подобряване на практиките за плащане през следващата година. 71% (във всички индустрии) заявяват, че очакват да увеличат размера на B2B кредита през следващите месеци, отразявайки очаквания ръст на
пазарния им дял. Има и широко разпространено очакване, че DSO (средният брой дни, необходими на компанията, за да събере плащанията по продажба) ще бъде държан под контрол. 53% от общата стойност
на фактурите в момента са просрочени, което е подобрение спрямо 60% отчетени в последното проучване на Atradius през 2021 г.
Изключение от положителната перспектива прави само стоманодобивната индустрия, която е засегната от геополитическо напрежение и проблеми с веригата за доставки. В тазгодишното проучване индустрията
отчита увеличение на отписванията на годишна база: 12% от всички B2B фактури тази година в сравнение с 9% миналата година. В сектора също се наблюдава увеличение на забавените плащания – с 49%
повече в сравнение с 30% миналата година.
Atradius проведе проучването Payments Practices Barometer през първата половина на 2022 г. Отговорите са събрани от фирми в ОАЕ в селскостопанската област, химическата индустрия, дълготрайните
потребителски стоки, електрониката/ИКТ и стоманодобивния сектор.