Автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1,21 млн., а на бензин - 1,34 млн.
Търговци отчитат сериозен ръст на вноса на стари дизелови коли от Западна Европа към България. Заради забраните и ограниченията за каране на стари дизелови коли по пътищата на много градове в Западна Европа износът им към България расте. Всяка трета стара кола от износа на Италия например достига до автокъщите с коли "втора ръка” у нас. Докато търсенето на нови автомобили на дизел в ЕС намалява с 18 % през миналата година, у нас то се запазва, предава Нова телевизия.
В момента автомобилите на дизел, които се движат по пътищата в страната, са 1 210 000. На бензин карат 1 340 000 шофьори у нас. По данни на търговците в Германия в автокъщите залежават около 350
000 коли на дизел със стандарт Евро 5 на стойност над 5 млрд. евро. Средно всеки автомобил престоява около 106 дни.
Доскоро дизелите бяха най-разпространените коли по пътищата на Италия. Заради ограниченията обаче дизелите минаха в категорията на най-нежеланите. "Дизелът в Италия умира и това не е само
италиански проблем, а европейски. От 2018-та много региони тук, в Италия, забраниха достъпа до центъра на градовете за дизелови автомобили. Въпросът е къде отиват старите дизелови коли – в Близкия
Изток, третия свят и Източна Европа, където законите не са толкова строги по отношение на замърсяването”, коментира Джузепе Гамбакорта, автоексперт в Италия.
В момента 80% от вноса на коли втора ръка у нас идва от Италия. Средно за година от Италия към България се изнасят около 140 000 автомобила, като 65 % от тях са дизел. "Засега вратата към нас е
отворена – няма механизми, по които да се ограничат тези автомобили да дойдат”, каза Цветелина Цанева от Асоциация на вносителите на автомобили.
Повечето от колите, които тръгват от Италия и Германия към автокъщите у нас, са стари – на над 10 години. "Пак стигаме до покупателната способност – едно подновяване на автопарка би коствало много
средства, които за много от българите са непосилни”, коментира шофьорът Антон Антонов.
"Това предразполага всичките тези евтини автомобили, които замърсяват въздуха в Германия, да идват към България. Хората гледат да се отърват от тези автомобили и рано или късно ще дойде моментът, в
който ще се подаряват такива автомобили, тъй като голяма част от тях няма да могат да напуснат на собствен ход територията на Германия”, казва Румен Дунев.
Заради по-ниския разход Антон също залага на кола с дизелов двигател. Според него замърсяването идва не толкова от вида гориво, колкото от поддръжката на автомобила. "Има и дизели, има и дизели.
Според мен ако един дизел е поддържан с всичките филтри, катализатори, работи напълно оптимално”, казва Антон Антонов.
Около 60 % от новорегистрираните коли през миналата година в България са на дизел, като само един на всеки десет автомобила е нов, а не "втора ръка”. И вносителите и производителие го
потвърждават. "В България търсенето на дизеловия автомобили остава високо – противно на търсенето в Западна Европа”, казва Александър Миланов от Асоциацията на автомобилните производители.
"Продължава търсенето на дизеловите автомобили, тъй като в България няма механизъм – законов и финансов – по който да се ограничи този внос и продажба на по-стари дизелови автомобили”, коментира
Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили.
Експертите не изключват и българските шофьори да спечелят от европейските забрани. Ако преди половин година автомобил, отговарящ на нормата Евро 6, се е продавал за 28 000 евро, сега цената му в
автокъщите в Германия и Италия трудно минава 21 000 евро. "Това, което може да се случи, е някои от тези автомобили да влязат на относително по-изгодна цена на българския пазар и това да подпомогне
на някои от по-старите сегменти автомобили в България”, казва Александър Миланов.
"Ако те дълго време стоят там, проблемът с тяхната техническа поддръжка ще доведе до драстично спадане на цените, което ще е добре дошло за българските търговци. Евро 5 и 6 – автомобили, ако дойдат
тук, България ще си обнови автопарка, а не да го състари”, коментира още Цветелина Цанева.