Замърсеният въздух в столицата на Иран коства десетки животи и много икономически щети
Градовете в Иран са едни от най-замърсените в света. Смята се, че 27 души на ден умират в Техеран заради лошото качество на въздуха.
25-годишният Мохамед Бахтиари от Арак е решил, че не може да чака повече. Той е подел инициативата за дни без автомобили. Всеки вторник. Младият човек се е заел да насърчава иранците да намерят
алтернативни начини да се придвижват наоколо във вторник, пише GreenTech.bg.
"Замърсяването на въздуха става все по-лошо, не исам просто да стоя и нищо да не правя," казва Бахтиари пред местните медии. "Мисля, че всеки е отговорен за този проблем. Затова исках да намеря
начин да накарам повече хора да се включат в това”.
Така той предложил хората да се движат без автомобили във вторник. Жителите в Триполи, Ливан, са опитвали това по-рано, но така и не им допаднало и не го запазили като навик. Мохамед обаче искал да
направи така, че идеята да се хареса и да стане традиция. Той започнал да прави плакати и листовки, за да обясни на местните жители в Арак защо това е добре да се прави. В крайна сметка
Министерството на околната среда сложило на неговите брошури своя печат на одобрение.
Идеята набира скорост сред иранците и вече добива популярност и в други градове, макар че никъде няма точни данни колко хора са се присъединили.
Вторият ден от седмицата е избран не случайно. Това е средата на седмицата в Иран и тогава задръстванията са най-големи, а замърсяването – най-интензивно.
По приблизителни оценки на световната банка, загубите за иранската икономика в резултат на смъртните случаи, причинени от замърсяването на въздуха, възлизат на 640 милиона долара. Това е равно на
над половин процент от БВП. Заболяванията, дължащи се на замърсяването на въздуха, причиняват загуби, които се оценяват на 260 милиона долара на година. Това е 0,23% от БВП на страната.
Оставянето на автомобилите у дома може да намали замърсяването на въздуха. Кампанията, започнала тази пролет, се очаква да продължи 600 седмици. Идеята е хората да използват велосипеди и повече
обществен транспорт вместо личните си коли.
"60% от хората, които знаят за кампанията, я подкрепят. Първата ни стъпка е да кажем на хората, че има кампания. Втората стъпка е да им обясним защо да я подкрепят”, разказва Мохамед. Третата
стъпка, според него, би била да се дадат стимули за тези, които се присъединят към кампанията. "И четвъртата стъпка е да се насърчим правителството да изпълнява своите отговорности с по-бързо
темпо”.
Сега Мохамед настоява за по-скорошното въвеждане на безопасни велосипедни маршрути, насърчаване на използването на електрически скутери, както и основно преразглеждане на градския транспорт.