16 Май 2024, 20:52 Днес (11) | Вчера (12)

Въвеждат данък “задръстване”

01 Юни 2017 09:10 в. Стандарт по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 1 юни 2017, 08:49

Брюксел маха винетките, по-високи тол такси ще се плащат за старите коли на дизел

Цената за използване на платените пътища в ЕС трябва да се изчислява на база на изминатото разстояние, а не на времето, през което автомобилът е на пътя. Това е принципът в нов законодателен пакет за мобилността, който Европейската комисия подготвя, пише в. Стандарт".

Брюксел смята, че винетките като възможност за плащане трябва да бъдат отменени от 1 януари 2018 г. както за товарните автомобили над 3 тона, така и за автобусите и за леките автомобили, и да бъдат заменени с тол система. Държавите, в които винетки в момента има, ще получат право да ги запазят до 1 януари 2024 г. за ТИР-овете и до 1 януари 2023 г. за леките коли, за да имат време да се организират и да преминат към тол системата на заплащане. По този начин хората ще ползват магистралите, когато наистина им е необходимо, което ще помогне в борбата срещу затоплянето на климата и срещу замърсяването на въздуха, смята Еврокомисията.

Брюксел посочва, че при определяне на цената на тол таксите за леките коли трябва да се вземат предвид въглеродните емисии и други замърсители според документите на автомобила, като по-чистите и по-старите модели, хибридните, електрическите и дизеловите, се отделят в различни категории. За камионите освен СО2 емисиите значение за цената трябва да има и пътния данък, който фирмите плащат на държавата. Това разпределение ще замени сега съществуващата класификация на ТИР-овете EURO. Новата система за заплащане при ползването на магистрали от леки коли трябва да се въведе от 1 януари 2022 г., посочва Брюксел.

Тол системата ще трябва да се прилага не само за магистралите, но и за участъци от други пътища, които преминават пред защитени или силно замърсени зони. Директивата ще позволи на властите да въведат и данък "задръстване" за онези пътища, които през определени периоди са силно натоварени и трафикът по тях е затруднен. Такъв от години се прилага в Лондон, за да се намали градският трафик.

Директивата се занимава и с условията на труд на шофьорите на ТИР и продължителността на работното им време. Западноевропейските държави от години се оплакват от дъмпинг на шофьори от новите членки, включително и от България, които са готови да работят по-дълго за по-малки заплати, измествайки от пазара местните водачи. Задължителното време за почивка от 45 часа седмично на всеки 2 седмици се предлага да се намали на 24 часа, като се замени с друг начин на изчисление. Предложението ще бъде изпратено на страните членки, които ще преговарят с ЕК дали да бъде прието.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 16 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8056
GBP 2.4796 2.4887 2.2784
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив