Срокът за обществено обсъждане на промените в проекта е до 21 януари
Въвеждане на единен софтуер за всички касови апарати в страната предвиждат промени в Наредба 18 за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, предложени от
финансовото министерство. Целта е въвеждането на изисквания към софтуерите, което да предотврати възможността за укриване на обороти от продажби в търговски обекти, посредством вградена в софтуера
функционалност. Предвижда се и въвеждане на изисквания към използваните в търговските обекти софтуери за управление на продажбите в търговските обекти, както и към лица –
производители/разпространители и потребители на такива софтуери. Срокът за обществено обсъждане на промените в проекта е до 21 януари, пише в. Монитор.
Причината за предлаганата редакция в нормативния документ, е че в голяма част от търговските обекти в страната се използват информационни системи (софтуер) за търговската дейност, които управляват
и фискалните устройства. Към момента нормативната уредба предвижда изисквания единствено към използваните касови апарати, но не и към управляващите ги софтуери. Това, според мотивите към наредбата,
дава възможност в софтуерите да се вграждат функционалности, позволяващи при приключването на продажба да не се подава команда към касовия апарат за отпечатване на фискален бон, а от нефискално
устройство се разпечатва и предоставя на клиента бон, имитиращ фискалния.
Като така търговците успяват да укрият част от оборотите. Извършените на място проверки от НАП установили, че в обектите използващи софтуери за управление на продажбите укритите обороти са от 30%
до 70%. Зачестяват също така и случаите на използване от страна на задължените лица на различни способи за манипулиране на информацията, създавана от софтуерите, включително и нейното изтриване от
устройствата, с които работи софтуера.
По данни от информационна система "Фискални устройства с дистанционна връзка", сега в 20 331 обекта се използват фискални принтери, съответно софтуери за управление на продажбите. Следва да се има
предвид, че броят на обектите е със сигурност по-голям, тъй като повечето одобрени типове електронни касови апарати с фискална памет позволяват работа и в режим "Фискален принтер".
С промените ще се въведат изисквания към лица, които извършват продажби на стоки и услуги чрез търговски обект - електронен магазин. В момента в преобладаващата част от електронните магазини няма
информация за търговеца, извършващ продажби чрез него. Целта на предложените промени е НАП да разполага с информация кое лице извършва търговска дейност чрез електронния магазин, както и да
поддържа публичен списък, в който всяко лице ще може да се извършва справка за собственика на определен електронен магазин.
В организирана от НАП медийна кампания ще бъде популяризирана възможността за извършване на проверка в сайта на Агенцията за собствениците на електронни магазини, което ще повиши и защитата на
потребителите при пазаруване в интернет и намали сивия сектор в интернет търговията. Според МФ предложените промени няма да доведат до извършване на значителни разходи от страна на собствениците на
електронни магазини, доколкото подаването на данните ще се извършва по електронен път и ще е необходимо единствено съответния търговец да разполага с електронен подпис.
Друга цел на промените в наредбата за фискалните устройства е и идентифицирането на обектите, където се извършват проточвания на течни горива чрез разходомери и измервателни системи. Съществуващата
нормативна уредба не предлага достатъчно възможности за детайлизиране на информацията, която постъпва в Националната агенция за приходите (НАП), без това да е свързано с извършване на проверка на
място, става ясно от записаното в мотивите към проекта на наредба.
Текстовете предвиждат валидиране на уникалния контролен номер на акцизния данъчен документ при подаване на данни за доставени количества течни горива по документ чрез ЕСФП, чрез баркод четец. Целта
на направеното предложение е да се избегне въвеждане на номера на уникалния контролен номер от операторите в обекти с ЕСФП, които не са намерени в базата данни на НАП, както и да се повиши
достоверността на информацията в програмен продукт "Фискални устройства с дистанционна връзка", която се обменя с информационна система "Контрол на горивата"
Очаква се, че получената допълнителна информация ще спомогне за повишаване на качеството на извършваните анализи, във връзка с контрола върху търговията с течни горива.
С новите промени в наредбата се регламентира и ограничаването на възможността за ползване на данъчен кредит от регистрирани по ЗДДС лица, чрез фактури за "фиктивни" доставки.
Причината е, че проверки на НАП са установили случаи на зареждане на течни горива на един клиент, без да се издава фискален бон. На следващия клиент се издава фискален бон, като се включва и
продажбата на предходния клиент.