В настоящия момент, те са в пъти по-високи за железницата, без, според тях, да има реално основание за това
От Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт изпратиха становище по проекта за изменение и допълнение на Методиката за изчисляване на жп инфраструктурните такси у нас. Гражданите
настояват за изравняване на "тол таксите" за железницата и за пътната инфраструктура, тъй като в настоящия момент, те са в пъти по-високи за железницата, без, според тях, да има реално основание за
това, предаде Дарик.
От инициативата са пресметнали колко би струвал преносът на вагон с въглища от мини "Бобов дол" до ТЕЦ Бобов дол според сегашното състояние и очакваното в бъдеще за тол системата. Оказва се, че
таксата за жп вагон в общия случай ще продължи да е поне 2 пъти по-висока, като тук не се взима пред вид консумираната и таксувана ел. енергия. За разстояние от 16 км "тол" таксата за 1 вагон ще
бъде 15,64 лв., докато за 1 камион от 2020 г. – едва 4,16 лв. Когато цената се приравни към 1 тон тегло (защото един вагон събира повече от един камион), това означа 21 стотинки/тон такса за
железницата, срещу 10 стотинки/тон за автотранспорта. Това според гражданите дава и обяснение – защо предпочитаният транспорт за превоз на въглища са камионите, които разрушават местната пътна
инфраструктура. От друга страна това е изключително несправедливо, тъй като железницата носи по-малко външни разходи за обществото (замърсяване, катастрофи и др.), заявяват от инициативата.
"Настояваме Агенция пътна инфраструктура да бъде преобразувана в Държавно предприятие Пътна инфраструктура, така че да има пълна равнопоставеност. Настояваме чисто институционално, тя да бъде
прехвърлена в МТИТС с оглед на това, всички транспортни инфраструктури да имат обща координация и да работят в синхрон. В момента, в МТИТС са инфраструктурите на водния и на въздушния транспорт,
както и на железопътния транспорт, но не и пътната инфраструктура, което показва привилегированото и дезинтегрирано състояние на държавната политика към пътната мрежа и останалите транспортни
инфраструктури", казва Георги Статков от инициативата.
Той допълва още, че крайно необходимо за равнопоставеността между видовете транспорт, е също както ДП НКЖИ, и пътната инфраструктура да отчита амортизационни отчисления за своите активи, защото
липсата им води до тежка неравнопоставеност и увреждане на конкурентоспособността на железопътния транспорт и развитието на транспортните пазари.
Тъй като в мотивите към изменението на Методиката се посочва Директива 2012/34/ на ЕС, гражданите за пореден път обръщат внимание, че е крайно време за обратно обединение на ДП НКЖИ и Холдинг БДЖ.
То не е забранено в директивата. Единствената необходимост е от обособяване на различни отдели и счетоводни сметки с оглед проследимост и прозрачност на приходите и разходите, както и
недискриминационен достъп до железопътната инфраструктура. От инициативата са поискали и повторно публикуване на документацията, тъй като предлаганият вариант не е публикуван в сайта за публични
консултации, заявяват гражданите.