01 Май 2024, 21:45 Днес (0) | Вчера (13)

Губим 2 млрд. евро от три сделки на кабинета

11 Април 2005 08:44 в-к "Новинар" по статията работи:
A+ A-

Само от концесията на "Тракия" държавата е ощетена с над 700 млн. евро

2 млрд. евро са загубите на държавата само от три сделки - за отдаването на концесия на магистрала "Тракия", продажбата на БТК и сделката с външния дълг. Това обяви бившият главен секретар на Министерството на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, след като организацията "Прозрачност без граници" оповести междинен доклад за нарушенията при отдаването на магистрала "Тракия" на концесия на смесено дружество с португалски фирми.
Само от тази сделка се очакват загуби за държавата над 600-700 млн. евро, каза Караджов.
Има сериозни подозрения за целенасочено отстъпление от националния интерес при договаряне на концесията, както и за подготвяна мащабна злоупотреба с публични финанси в полза на частни интереси, са изводите в доклада. "Прозрачност без граници" смята да запознае главния прокурор с разработката си.
Цената на 1 км ново строителство излиза 3,425 млн. евро за 1 км при пазарни цени от 1,2-2 млн. евро, сочат сметките на организацията. Обявената от правителството цена от 2,7 млн. евро за км била некоректна, тъй като включва вече изградени или изграждащи се отсечки. Но дори тази цена е с 225% по-висока от пазарната от 1,2 млн. евро, което ще принуди ползвателите на магистралата да плащат близо 2,5 пъти по-високи тол такси, пише в доклада.
Смущаваща е разликата в лихвените проценти - 3% по досегашните заеми от ЕИБ, с които се изграждаше магистралата, и 12% по схемата на концесионера. Според "Прозрачност без граници" това подсилва съмненията за наличия на корупция в тази сделка. Даването на концесия и на отсечки, изградени с нисколихвени европейски заеми, пък създавало опасност ЕС да ни наложи санкции.
От "Прозрачност без граници" разкритикуваха сделката и заради задължението държавата да плаща на концесионера, ако трафикът по магистралата е недостатъчен. Държавата, от една страна, се изтегля от дейността по изграждане, поддържане и управление на автомагистрала "Тракия", като я отдава на концесия, а, от друга страна, продължава да "подпира" концесионера с "бюджетна патерица" за неговите загуби, пише в доклада. Според експертите това стимулирало концесионера да си надува разходите и да източва бюджета. Подобни схеми, при които държавата плаща за недостатъчен трафик, се прилагали в страни с висок риск като Колумбия. Такава схема имало и в Унгария, но властите там предпочели да изплатят магистралата на концесионера "Буик" и да си я вземат обратно. Това се оказало по-изгодно, отколкото държавата да плаща десетилетия напред.
Сделката с магистрала "Тракия" е в нарушение на редица закони, пише още в доклада. Нарушен е Законът за концесиите, тъй като концесията е дадена без търг или конкурс. Съгласно тълкувание на Конституционния съд предвиденото в закона изключение за провеждане на такава процедура важи само за заварените случаи. Нарушени са и законите за държавните помощи, за защита на конкуренцията, за достъп до обществена информация и др., твърдят от "Прозрачност без граници".
Според политолога Огнян Минчев, който е и шеф на УС на "Прозрачност без граници", има две хипотези за нарушенията при сделката. Едната е, че във върховете на българското правителство има силен задкулисен частен интерес, който се опитва да извлече гигантски облаги от концесията на магистралата. Другата е, че ако няма такъв интерес, значи живеем в света на приказките, където един цар дава половин царство за 200 км магистрала, каза Минчев.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 01 Май 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8248
GBP 2.4796 2.4887 2.2881
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив