Вече частното застрахователно дружество ДЗИ - Общо застраховане, собственост на банкера Емил Кюлев, разбуни застрахователния пазар през последните дни. Причина за това станаха променените условия и тарифи по застраховката Каско.
Както много от новите неща в сектора, и това се разнесе първо като слух, в който се съдържаха определена доза истина и определена доза измислица.Новите тарифи на ДЗИ по застраховка „Каско“ са значително по-ниски от досегашните, които донякъде бяха въведени именно за да се ограничи потреблението на този продукт. В момента клиентите на застрахователното дружество на банкера Емил Кюлев могат да си сключат застраховка на автомобила на цена между 7% и 8% от застрахователната сума. Досега цената на застраховката беше над 10% от застрахователната стойност на моторното превозно средство.
„Един продукт трябва да се предлага така, че клиентите да проявяват интерес към него, но същевременно трябва да бъде защитен и интересът на акционерите. ДЗИ намалява тарифите, но това стана възможно, след като бяха предприети някои конкретни стъпки за ограничаване на щетите, които компанията понася“, коментира собственикът на ДЗИ Емил Кюлев.
Причината, която позволява свалянето на тарифите по „Каско“ застраховките, е фактът, че ДЗИ е сключила договор с компанията „Кейт“, чийто предмет на дейност е маркирането на застраховани автомобили. От ДЗИ обясниха, че става въпрос за договор, според който всички автомобили с „Каско“ ще бъдат маркирани от компанията. Ако дадена кола бъде открадната и след това не бъде намерена, маркиращата компания поема ангажимента да плати част от сумата, която застрахователя дължи на клиента. „Конкретните параметри по договора са търговска тайна, но мога да кажа, че маркиращата компания ще поеме над 50% от дължимата сума към клиент с открадната кола“, обясни Кюлев. В замяна на това застрахователят ще заплаща на маркиращата компания твърда сума за всеки маркиран при нея автомобил.
Шумът сред застрахователите дойде от това, че маркиращата компания е същата, която ползва и най-големия автомобилен застраховател „Бул инс“ (близка до собственика на „Нове холдинг“ Васил Божков). Първоначалната информация, която достигна до пазара, бе, че ДЗИ и „Бул инс“ са сключили съзастрахователен договор за риска „Кражба“. „Първоначалната информация за мен означаваше, че оттук нататък ще е все едно с коя от двете компании ще работя“, коментира застрахователен брокер.
Обществена тайна на пазара е, че „Бул инс“ разполагат с най-сериозните структури по издирване на откраднати автомобили. Както и фактът, че неформалният съвет към всеки клиент с автомобил над 20 хил. лв. е, че е по-добре да бъде застрахован в „Бул инс“. Фактът, че ДЗИ започва да работи със същите фирми, с които работи и „Бул инс“, навежда на мисълта, че огромна разлика в предлаганата услуга няма да съществува.
Към момента ДЗИ избягва съвсем пряката конкуренция с „Бул инс“, като оставя цените на „Каско“ застраховката една идея по-високи. Но въпреки всичко според брокерите става една от най-атрактивните компании за автомобилно застраховане, ако критерият за избор е само цена на услугата. „Очаквам да настъпи значително разместване на пазара. Всички знаят, че автомобилното застраховане е най-добре развитият пазар. Досега основните играчи там бяха „Бул инс“ и „Юпитер“, като над 80% от премийния приход на компаниите се формираше именно от подобни застраховки. След смяната са собствеността на „Юпитер“ новите акционери заявиха, че нямат желание бизнесът им да се върти около автомобилното застраховане. Това означава, че някой ще трябва да влезе на тяхно място. ДЗИ вече даде своята заявка, очаквам в най-скоро време това да направи и ЗАД „Армеец“, коментира известен застрахователен брокер. Оценката на застрахователите е, че наистина предстои преразпределение на пазара. То започва от автомобилното застраховане, но ще се прехвърли и към другите видове застраховки. „Тази година толкова много дружества смениха собствеността си, че по-скоро ще бъде нелогично да не се наблюдава преструктуриране на портфейлите“, коментира застраховател.