Китайската Zhongan доказва, че има ниша и за този пазар и наема айти специалисти, а не застрахователи
Медицинската застраховка става недействителна, ако клиентът е бил пиян. Но по време на световното първенство по футбол през 2014 г. една шанхайска компания – Zhongan Insurance, предложи на
китайските футболни фенове любопитна застраховка от алкохолно отравяне по време на гледането на футболните срещи. Полицата, която действаше 30 дни, струваше по-малко от $1 и покриваше до 2000 юана
($290) стойността на болничното лечение, много бърза стана известна в страната.
Това не е единствената екзотична застраховка на Zhongan. Компанията предлага също и полица от "силна жега", според която застрахованите получават компенсация, когато температурата на въздуха
достигне 37 градуса по Целзий.
Освен това, дружеството предлага и застраховка срещу забавяне полетите на авиокомпаниите, като в много случаи клиентите получават обезщетението още на аерогарата.
Компанията предлага няколкостотин нишови продукта на стойност едва няколко юана – от застраховане на безпилотници до екрани на смартфони.
Продуктите на Zhongan могат и да изглеждат строго нишови, но за три години компанията се похвали, че е продала 5,8 млрд. полици на 460 млн. клиенти, което се оказва печеливш бизнес. И ако в
началото компанията е губеща, през 2015 г. чистата й печалба достига 168 млн. юана ($24,5 млн). През 2014-2015 г. размерът на активите й нараства с 500% до $1,2 млрд.
Уейн Су от Zhongan признава лековатия характер на много от продуктите на компанията и добавя, че някои от тях са предназначени просто "да помагат да хората да се чувстват по-добре". Например,
застрахованите от забавянето на полета получават цифрови купони на своите смартфони и могат да ги изхарчат само в магазините на летището. "Това им дава повод да се разходят по магазините и да се
разсеят, докато чакат полета", обяснява Су. Според него това е правилният подход за привличането като клиенти на младите хора, които практически не интересуват от застраховки.
Като цяло, Zhongan предпочита да наема сътрудници с опит в IT-сферата, а не в застраховането. Самият Уейн Су преди да стане шеф в компанията е работил като продуктов мениджър в Google.
Хенри Арсланян от Университета в Хонконг счита Zhongan за "технологична компания, специализирана в застраховането, а не за застрахователна компания, която вижда в цифровите технологии само поредния
канал за дистрибуция".
Сега зад Zhongan застават интернет-компаниите Alibaba, Tencent и финансовия конгломерат Ping An, който правят бизнес с екзотичния застраховател. Повечето продукти на Zhongan се продават през
Alibaba и основната застраховка е срещу връщането на продукти, купени през онлайн-платформата. При връщането на стока полицата покрива стойността на транспорта. През 2015 г. по време на ежегодната
разпродажба в китайския Ден на ергена (11 ноември) Zhongan продаде над 100 млн. такива застраховки.
Някои анализатори се съмняват в жизнеспособността на полиците на Zhongan. Според тях, ако няма обем на продажбите, положението може да се влоши. Имайки предвид, че компанията е на пазара от едва от
три години, й предстои да докаже или опровергае твърдението, че екзотичните застраховки могат да издържат Zhongan.