26 Ноември 2024, 18:59 Днес (3) | Вчера (2)

Двуцифрен спад в броя на туристите тази година отчете браншова организация

08 Октомври 2014 17:23 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 8 октомври 2014, 16:54
Под лиценза на creativecommons

Сериозен спад от 15.5 процента на туристите от ЕС и общ спад в сектора от 5.7 на сто отчетоха за първите осем месеца на годината от Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА)

За пореден път оттам обявиха данните, които оповестява Министерството на икономиката, базирани на статистиката на НСИ и БНБ, за "натоварени" със сериозна грешка.

При тях се отчита броят на посетителите в страната с цел бизнес, гостувания и туристическа цел, а не само с цел отдих. Данните на централната банка пък изчисляват приходите на база обменена валута, в което обаче влизат и парите, пращани от българите, работещи в чужбина, обясни проблема Байко Байков, председател на АБТТА.

Всички си тръгват

Според данните на бизнеса от АБТТА от 70-75 процента преди пет години, европейските туристи

сега заемат едва 50 процента от дела на туристите в България. По думите на Байков намалението от ключовите европейски пазари - Германия, Великобритания, скандинавските страни, е постоянна тенденция през последните години. "Това са пазарите, които осигуряват устойчивост на туристическия бизнес у нас, защото са предвидими и изместването на фокуса от тези пазари е изключително тревожно", коментира експертът.

По данни на асоциацията за първите осем месеца отстъплението на германските туристи в България е 10.4 на сто, на румънските - 17.8 на сто, от Великобритания има спад от 24.4 процента, Дания - 36.8 на сто, Швеция - 36.9 на сто, Холандия - 20.9 процента.

Конфликтът между Русия и Украйна се е отразил на посетителите от Украйна, които намаляват с 10 на сто от началото на годината. Броят на руските туристи обаче се запазва на нивата от миналото лято.

Сериозни ръстове се отчитат при гостите от Израел - с 29 на сто, който може да се обясни и с по-ниската база за сравнение, влияние върху която оказа инцидентът на бургаското летище преди две години.  При гостите от Турция браншът също отчита ръст от близо 30 процента.

Положителни са данните за туристите от съседните страни. Македония и Сърбия запазват туристическия си поток към България.

В пиковия за летния сезон месец - август, Националният статистически институт отчете спад от 14.6 на сто в броя на туристите като намалението се наблюдава на всички основни пазари. Така броят руските туристи спрямо същия месец на предходната година спада с 6%, на германските - с 19%, на румънските с 44%, на украинските - с 16%.

Как да се управлява туризмът

На прага между две правителства от асоциацията отново поставиха въпроса за това как да се управлява туризмът, който е силно неглижиран през последните години от всички управляващи. Така политиката в този сектор се отличава с некомпетентност на управленските решения, непрозрачност в диалога с неправителствените организации и безотговорност по отношение на реалното състояние на туристическия бизнес, обобщиха от АБТТА.

Затова те излязоха с декларация за незабавна радикална промяна в държавното управление на туризма, която е адресирана до държавните институции. От следващата власт се очаква да има министерство на туризма, което да се занимава конкретно с проблемите на сектора. "А министър на туризма трябва да бъде компетентно лице със съответния образователен ценз и задължителна практика в сферата", изрично подчерта Байко Байков като допълни, че в момента се правят експерименти в тази област.

За пореден път от бранша посочиха, че България твърде скромно се рекламира като туристическа дестинация навън. По техни данни за първите седем месеца на 2014 г. за медийна реклама са похарчени 49 хил. лв., което според тях е "изключително неглижиране на бизнеса". България не съществува в електронната среда, защото сме заделили 0 лева за реклама в интернет, коментира Байко Байков.

Външната реклама, насочена към крайни клиенти, е 196 000 лева. Всичко това обяснява спада на посещения на туристи, на фона на ръста им в съседните Турция, Гърция и Македония, обявиха от организацията. Байков даде пример с Македония, където се отделят около 70 до 100 000 евро за медийна реклама към крайни клиенти за балканския пазар.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 26 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8635
GBP 2.4796 2.4887 2.3432
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив