Пазарният дял на "Булгартабак холиднг" е спаднал с 3 пр. пункта до 30.3% към края на май спрямо година по-рано. Според изпълнителния директор на компанията Венцислав Чолаков това е нормално
"Няма друга държава в Европа, в която местната цигарена компания да е запазила толкова дълго толкова висок пазарен дял, след като продажбите са били либерализирани и в страната са започнали работа големите мултинационални концерни в сектора", коментира той пред "Капитал daily".
Според Чолаков влияние все пак е оказала и смяната в дистрибуцията на българските цигари. През март цигареният холдинг смени основния си дистрибутор с нова компания - "Експрес логистика и дистрибуция".
На второ място на цигарения пазар е Karelia с 18.8 на сто (19.2% за 2013 г.), Philip Morris - със 17.6 на сто (17% за 2013 г.), King's Tobacco - 11.9% (11.5% за 2013 г.), BAT - 9.7 % (9.1%).
В същото време от началото на юли Philip Morris увеличи с 10 стотинки цените на девет продукта от бранда Marlboro на Philip Morris. Източници от пазара прогнозират, че лекото поскъпване на цигарите на световния лидер са знак за плавно покачване на цените заради очакваното увеличение на акциза от 2014 г.
Според акцизния календар от следващата до 2018 г. България би трябвало да увеличи акциза на цигарите си от 148 лева на 1000 къса до 176 лв. (90 евро). На практика това означава равномерно увеличаване на крайната цена на една кутия с около 20-25 стотинки годишно.
Засега парламентът е приел само акцизен календар и се очаква в следващия проектобюджет да бъде заложено плавно увеличение всяка година. Ако увеличението на цената на популярни брандове е стъпка в тази посока, това означава, че те ще го правят на още по-малки стъпки - не веднъж, а поне два пъти годишно.