Заради нестабилната икономическа обстановка работодателите сключват основно краткосрочни продукти
Демографската криза, в която се намира България, промени кръга клиенти на животозастрахователните компании. Застаряващото население и увеличението на средната възраст, младежката безработица, както и променената здравна карта се отразява сериозно върху продуктите в сектора. Такава констатация направи Георги Георгиев, изпълнителен директор на „Уника Живот“, по време на финансов форум, състоял се днес в София.
Всичко това означава, че би трябвало да помислим за промяна на структурите на застрахователните продукти – по посока към по-възрастните клиенти, за по-малки изисквания и по-опростени правила при сключване на застраховките „Живот”, препоръча Георгиев. Той обърна внимание на променената здравна картина на заболяванията: „Медицината се развива и някои заболявания, които в миналото са имали тежки последствия, днес вече могат да бъдат лекувани. Това също трябва да бъде отчетено при променянето на условията за животозастраховането“.
Георгиев подчерта, че през последните години основно се сключват здравни и рискови застраховки живот.
Генералният мениджър на MetLife в България Георгиос Цаконас посочи, че застрахователните компании трябва да станат по-агресивни в популяризирането на животозастрахователните
продукти. Освен това дружествата трябва да активизират отношенията си с работодателите.
Според Георги Георгиев от „Уника живот“ работодателите избират основно краткосрочни продукти поради нестабилната икономическа обстановка. „За работодателите е по-полезно дългосрочното мислене, но те не могат да прогнозират развитието на бизнеса си за повече от 3 години напред, не знаят дали ще успеят да запазят и за какъв период работните места. Докато не се стабилизира икономически обстановката в страната, няма да има промяна в тази насока“, подчерта застрахователят.
Светла Несторова, изпълнителен директор на „Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп” похвали бранша и добави, че е време бизнесът да заговори повече за себе си.
През миналата година у нас работят 4,5 млн. души. Безработните се увеличават и вече са над 400 хиляди. Родени са по-малко деца. На този фон животозастраховането отчита ръст от 7%, активите
под управление са се увеличили с 8%, а брутните резерви – с 10,5%. Секторът е инвестирал до момента над 1 млрд. лв. в българската икономика, посочи Несторова. Проблемът е, че малко говорим за това,
посочи още тя.
Учасниците в животозастрахователния панел се обединиха около необходимостта от професионализиране на посредническото съсловие чрез обучение и мотивационни курсове. Дискутиран бе и въпросът за каналите на прозажби.
Евгени Бенбасат, изпълнителен директор на ОББ MetLife, посочи, че в Западна Европа над 50% от продуктите се продават през банките. По наши неофициални данни смятаме, че сме преминали над 20% банковото застраховане в България и ако тази статистика е точна, то пазарът е нараснал над два пъти през последните години, заяви Банбасат.
Животозастрахователите изтъкнаха ролята на социалния елемент при сключвантето на дългосрочни продукти. Според Андрей Александров, изпълнителен директор на „Алианц България живот“, животозастраховането е прекрасна възможност за допълнителен пенсионен доход.