Тираджиите заплашват с протести заради екотакса
Близо 2,2 млрд. лв. се очаква да загуби българската икономика през идната 2019 г. заради недостига на шофьори на ТИР-ове. Това сочат данните от социологическо проучване, изготвено по поръчка на
Съюза на международните превозвачи, пише в. Монитор. Загубите се равняват на около 2% от БВП на страната. Въпреки че заплатите на шофьорите у нас са над 2 хиляди евро, няма желаещи за международни
курсове. В резултат на това заради липсата на работна ръка в момента 15% от лицензираните камиони стоят без курсове. "Трябва да вкараме поне 2-3 хиляди шофьори”, изтъква Йордан Арабаджиев,
председател на Съюза на международните превозвачи в България, в ефира на БНТ. Според него частично решение на проблема може да се очаква с подписването на двустранната спогодба между България и
Украйна. Чрез нея у нас ще може по-лесно да се наемат на работа бесарабски българи.
"Много е важна тази спогодба за нас. Тя е важна за всички превозвачи, за всички хотелиери, за всички строителни фирми”, коментира Ангел Попов, зам.-министър на транспорта.
Днес се очаква решението на ВАС по жалбата на превозвачите срещу събирането на продуктова екотакса за камионите. Ако налогът не отпадане, от бранша не изключват и протести. По изчисления на
браншовите сдружения в сектора тя ще доведе до над 12 млн. лв. икономически необосновани разходи за компаниите. Продуктовата такса за камионите и автобусите бе въведена на 16 юли 2018 г. чрез
промяна на наредба на МОСВ, като за нов автомобил за превоз над 3,5 тона и автобуси за превоз на повече от 8 пътници се заплаща 938 лв., а за втора употреба - 2325 лв. По този повод Йордан
Арабаджиев съобщи за "Монитор", че ще очакват утрешното решение на Върховния административен съд и след това ще обмислят своите действия.
Общото събрание на съюза излезе и с декларация за спиране на т. нар. пакет за мобилност, според който шофьорите от източноевропейските страни трябва да получават командировъчни като колегите си от
Западна Европа, а задължителната 45-часова почивка на седмица да е в хотел. Според българския бизнес това е равносилно на фалит.