Проблемът е най-сериозен при категорията Euro 5
Замърсяването, генерирано от най-популярните дизелови автомобили, е много по-сериозно, когато външните температури паднат под 18 градуса, сочи ново проучване, цитирано от BBC и GreenTech.bg. Фирмата за тестване на емисии Emissions Analytics е отчела значително повишаване на отровните газове от масово разпространените модели
дизелови автомобили при подобно леко спадане на температурите. Фирмата е установила още, че проблемът е най-сериозен при категорията Euro 5, която стана задължителна през 2011 г. Компанията е
тествала 213 модела коли от 31 производителя.
Констатацията може да означава, че милиони превозни средства се движат по пътищата ни, бидейки през повечето време с изключени системи за контрол на вредните газове. И, изглежда, много от колите са
нарочно проектирани така - и всичко това е напълно законосъобразно.
Европейските регулации допускат производителите да редуцират действието на системите за контрол на замърсяването, когато това е необходимо, за да се защити двигателят. Инженерите пък са единодушни,
че много горещото и много студеното време могат да увредят двигателите. Комбинацията от тези два фактора, изглежда, е открила нови възможности за някои авто-производители. Те се възползват от
правилото, за да въведат мярка за изключване на системите за контрол на вредните емисии дори и при меко и относително топло време. Мотивът е свързан с подобряване на разхода на гориво.
Измерванията на анализаторската фирма са показали, че повечето дизели работят без действаща система за контрол на емисиите при външни температури под 18 градуса Целзий.
"Ако говорим за по-високи емисии при температури под нулата, това би било разбираемо. И има причини, поради които двигателят трябва да бъде защитен в такъв студ," казва Ник Молден, управител на
Emissions Analytics. "Но тук имаме странна ситуация, при която температурният праг е твърде висок – и това е изненада".
Автомобилните производители настояват, че това е направено с цел запазване на двигателите на превозните средства.
Данните на Emissions Analytics сочат, че дизеловите автомобили по стандарт Euro 5 надвишават 3,6 пъти допустимите граници за отровни азотни окиси (NOx), когато темепратурата е над 18°С.
Превишението се оказва 4,6 пъти над допустимите граници при температура на въздуха под този праг.
Малко по-добре са нещата при най-новото поколение Euro 6 дизели. Те надвишават нормите средно 2,9 пъти при температури над 18 градуса,прескачайки 4,2 пъти лимита при по-ниски температури. Цифрите
са усреднени и са негативно повлияни от три конкретни модела, които са показали особено лоши резултати, посочват анализаторите, без да назовават марките, които са се изложили.
Запитан дали милиони дизелови автомобили в момента се движат през по-голямата част от годината с изключени системи за контрол на замърсяването, Молден отговаря: "Такова е подозрението ни – или те
са с редуцирано ниво на функциониране на системите за емисиите".
Откритието потвърждава наблюденията на на немските, френските и британските правителствени служби по контрол на транспорта, които чрез измервания установиха подобен тренд наскоро. Много от
популярните модели замърсяват повече, когато времето е по-студено, показаха техните измервания.