От КЗП съветват потребителите да запазят потребителско хладнокръвие при преценката на офертите и покупките
Потребителите все повече си изграждат културата да следят оферти и в предходни периоди, знаейки че след известно време, както е примерът с "Черния петък", ще има вероятно намаление на тези стоки.
Набелязват си определени продукти, наблюдават как се движат цените им, съпоставят оферти на различни търговци. Така можем да се ориентираме каква е реалната цена и да направим извода доколко е
налице намаление. Това каза председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по Нова ТВ в навечерието на тазгодишната кампания.
"Особено лесна е съпоставката в онлайн пространството, където има все повече и повече електронни магазини, а и все повече хора предпочитат да пазаруват по този начин. Надявам се, че и нашата
контролна дейност ще допринесе за това да има все по-малко нарушения”, добави Маргаритов. "Имаше един куриозен, но много неприятен случай миналата година, при който установихме, че цената се вдига
изкуствено, след което се посочва уж някакво намаление, а се оказа, че десетина дни преди това намаление стоката е продавана на още по-ниска цена”, даде пример Маргаритов и посочи, че това са
нелоялни търговски практики.
По време на подобни кампании търговците могат да приложат и трика с лимитираните стоки. Във връзка с това председателят на КЗП даде пример със САЩ, където се обявяват количествата стоки, които
могат да бъдат закупени на обявената изключително ниска цена. "Няма такова законово изискване у нас, но според мен добрата и нормална търговска практика изисква, ако има лимитирано количество,
което дори не е съобразено с евентуалния потребителски интерес или рекламата на промоцията, да се обяви предварително, за да се знае, че тези бройки са ограничени. А не да отидете, да се окаже, че
я няма тази стока вече и това да Ви подлъже да си купите или нещо друго от същия търговец на по-висока цена, или да го намерите при някой друг и да си мислите, че е много изгодно, а да не е
така”, коментира Маргаритов.
Той припомни, че правата на потребителите – рекламация при дефект или отказ при онлайн покупка - не могат да бъдат ограничавани само защото стоката е закупена по време на "Черния петък”, при друго
намаление или когато и да било. На финала Маргаритов препоръча хората да не се изкушават от високите проценти намаление, а да запазят потребителско хладнокръвие при преценката на офертите и
покупките утре.