08 Ноември 2024, 21:06 Днес (2) | Вчера (1)

До една година проблемът с двойните стандарти при храните трябва да бъде решен

30 Април 2018 10:57 ИНСМАРКЕТ по статията работи: kalin
A+ A-
Последна редакция: 30 април 2018, 12:04
КЗП

До май 2019 г. трябва да се промени Директивата за нелоялните търговски практики, предложени от Европейската комисия в наскоро представения Нов търговски механизъм за потребителите.

Това съобщи председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по btv. 

В студиото на "Тази неделя" той обясни, че след това, когато един търговец предлага на общия европейски пазар една стока, тя ще трябва да бъде с еднакво качество. В случай че има разминаване в сдържанието, макар и да е отразено върху етикета, той ще е длъжен да я продава под различна търговска марка и така потребителите да бъдат ориентирани.  

На този етап не съществува забрана за разлики в съдържанието на продукти, продавани в различни държави от Европейския съюз, макар под една и съща търговска марка. Според Маргаритов проблемът е, че така се създават предпоставки потребителите в държави като нашата да бъдат заблуждавани, че купувайки реномиран продукт, ще могат да се насладят на същите качества, които той притежава в някоя западна държава.  

Помолен да коментира уставеното разминаване в съдържанието на 20% от продаваните в България стоки сред поставените общо 106 в кошницата за последното проучване относно "двойните стандарти при храните", председателят на КЗП посочи, че при всички тях върху етикетите е описано различното съдържание на съставките и то може да се види при сравняване. 

Маргаритов се съгласи, че е несправедливо да има необосновани разлики и в нивата на цените особено когато се касае за детски храни, тъй като е важно с какво се хранят децата и колко струва то, но подчерта, че в условия на пазарна икономика ценообразуването е свободно. "Част от тези продукти не са най-масово използвани в България, докато в големите западни пазари може би не е така. В България са налични аналогични продукти, българско производство, които имат подобни характеристики и като са по-масово употребявани, цените има са по-ниски", обърна внимание председателят на КЗП. Той добави, че има различни пазарни прийоми, посредством които цената на един или друг продукт може да бъде различна в зависимост от периода, в който се продава, опаковката и пр. 

Председателят на КЗП припомни кампания на контролния орган, при която по силата на сега действащото законодателство бяха забранени редица нелоялни практики на производители, които широко рекламираха и предлагаха в магазините хранителни продукти с надписи "детски". "Ние доказахме, че няма никаква разлика в съдържанието на тези продукти и онези, на които не пише "детски" . Представихме тези резултати, с което се надяваме, че сме били полезни на хората да преценят какво да купуват тогава, когато имат яснота", каза той. 

На финала на разговора Маргаритов обобщи, че с новите правила "така, както можем сега и го направихме, да кажем, че "детската майонеза" не може да е "детска", защото не е различна, така ще можем да кажем, че шоколадът "Х" не е такъв, защото е различен". 

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 08 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8134
GBP 2.4796 2.4887 2.3511
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив