Алтернативният проект, който включва комбинация от виадукти и тунели и запазване на съществуващото трасе ще е с 300 млн.лв. по-евтино
До лятото ще стане ясен крайния вариант на проект за преминаване на АМ "Струма" през Кресненското дефиле, коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. По думите й това е въпрос, по който се дискутира вече 10 години. Министърът уточни, че целта е да се вземе решение, което ще е най-икономическо, екологично и безопасно. "Вече е готова цялата документация на последното трасе - и от техническа, и от екологична, и от финансова", увери тя.
Неизгодно и опасно за България ще бъде изграждането на голям тунел през Кресненското дефиле, смята Павлова. Проучванията до момента показват, че изграждането на два 15-километровия тунела е изключително опасно, което се доказва с редица документи. Установени високи нива на радиация в два от участъците и сериозен сеизмологичен риск са само част от притесненията. При строителството ще се изкопае над 6 млн. куб. м. изкопна маса, която ще трябва да се депонира на радиоактивен погреб. Освен опасността от облъчване става дума и за стотици камиони,които ще замърсят околната среда, а и ще блокират изцяло дефилето. Освен това срокът за строителство ще отнеме над 7 години. Това автоматически надхвърля срока на безвъзмездното европейско финансиране до 2022 г. Цента от 1 млрд. евро също е колосална и надминава европейската помощ.
Министърът обясни, че алтернативният проект, който включва комбинация от виадукти и тунели и запазване на съществуващото трасе ще е с 300 млн.лв. по-евтино. "Работим експертно и ще вземем най-доброто решение за маршрута до лятото. Паралелно правим обществено обсъждане. Ще заседава експертен съвет и ще се изготви оценка за въздействие на околната среда. След това ще подадем проекта в Брюксел и след одобрение можем да стартираме процедура за избор на изпълнител. Реално от 2018 г. можем да започнем строителство", коментира Павлова.