През миналата седмица НСИ отчете и повишаване на оптимизма на бизнеса във всички сектори през януари
През януари общият показател на доверие на потребителите се покачва с 5.9 пункта спрямо равнището си от октомври 2013 г. като при населението в градовете увеличението е 6.2 пункта, а сред населението в селата - 5 пункта.
Това показват данните от изследването на НСИ, което се провежда на всеки три месеца чрез анкета сред потребителите. Това е и причината данните от януари да се сравняват с тези от октомври.
Мненията на потребителите за развитието на общата икономическа ситуация в страната през последните дванадесет месеца, както и очакванията им за следващите дванадесет месеца, са по-малко негативни спрямо предходното наблюдение, допълват от статистиката.
В сравнение с октомври се наблюдава и намаление на песимизма в оценките на потребителите за настъпилите промени във финансовото състояние на техните домакинства през последните дванадесет месеца и в очакванията им за следващата една година.
През януари по-голямата част от потребителите продължават да оценяват икономическата ситуация в страната като неблагоприятна за спестяване, въпреки че техният относителен дял намалява в сравнение с три месеца по-рано.
Потребителите са на мнение, че и през последните дванадесет месеца има покачване на потребителските цени, но с по-слабо темпо в сравнение с оценките, регистрирани от предходната анкета. Същевременно и очакването им е, че през следващата година инфлацията няма да е висока.
Хората, участвали в проучването, смятат, че през следващата година безработицата ще се запази на сегашното си равнище или ще намалее малко.
През януари потребителите са по-склонни да купуват предмети за дълготрайна употреба отколкото са били през октомври, сочат още данните на статистиката. Този оптимизъм се отнася и за прогнозата им за следващите 12 месеца.