Безпилотният самолет пристига на мястото с голяма точност
Дронове се използват за какво ли не – за пренасяне на стоки, за снимки, за наблюдение на обезлесяването; но едва ли има по-съществено приложение от използването им за спасяване на животи. Дроновете
могат да пренасят дефибрилатори до места с хора, пострадали от инфаркт – и това може да спаси живота им. Ново проучване на шведски екип от изследователи наскоро оцени технологията в "реален
сценарий". Оказа се, че в общия случай безпилотният самолет пристига на място доста преди екипите на линейката, като медицинското изделие е безопасно за използване и спасява пострадалия, пише
TechNews.bg.
Когато човек претърпи сърдечен арест, въпрос на минути е настъпването на мозъчна смърт, отбелязва NewAtlas. Следователно шансовете за оцеляване на тези, които са извън болницата, са малки. Бързото
лечение, включващо CPR и автоматизиран външен дефибрилатор (AED), може значително да увеличи шансовете за оцеляване. Затова всяка секунда е от значение за изпращането на оборудването до мястото на
произшествието.
Идеята за оказване на помощ чрез дрон също не е нова. През 2014 г. студенти проектират "дрон-линейка" с интегрирана уеб камера, който пуска дефибрилатор на мястото на произшествието и след това
позволява на експертите да гледат и напътстват хората на мястото на инцидента какво да направят и как да използват дефибрилатора.
Defikopter е друг пример, с който през 2017 г. учени от шведския Каролинска Институт демонстрират в симулационни упражнения как дронове могат да транспортират дефибрилатори четири пъти по-бързо от
линейка.
За първи път сега обаче шведските учени докладват резултати от проучване, при което дронове са летели с дефибрилатори до местоположението на реални сигнали за съмнение за сърдечен арест, казва
водещият изследовател Андреас Клаесън.
Пилотният проект е включвал оператори на аварийни служби, пилоти на безпилотни самолети и контрол на въздушното движение. Дроновете са използвани за изпращане на дефибрилатори до местата на
сърдечен арест в продължение на четири месеца миналата година. Те са били разгърнати в 12 от 53-те сигнала за предполагаеми сърдечни арести.
По време на изследването дефибрилатори са били спуснати 11 пъти. Средното изминато разстояние от дрон е 3,1 км. В седем случая дронът е пристигнал преди линейката, със средна времева разлика от 1
минута и 52 секунди. Нито веднъж обаче дефибрилатор не е бил използван преди пристигането на линейката.
"Нашето проучване показва, че е възможно да се използват дронове за транспортиране на дефибрилатори по безопасен начин и с точност на целта по време на извънредни ситуации в реалния живот", казва
изследователят София Шиербек. "Предпоставка за бъдещото им използване е диспечерът да поеме инициативата и да инструктира хората на място бързо да съберат и прикрепят дефибрилатора, за да помогнат
на човека със сърдечен арест".
Налице са няколко ограничаващи фактора за изследването, които са стеснили неговия обхват. Дроновете не са били в състояние да летят на тъмно, в дъжд или в силен вятър. Освен това са били
програмирани да избягват летенето над гъсто населени райони.
Сега екипът работи за разширяване на възможностите на технологията, така че дроновете-спасители да реагират на повече случаи на сърдечен арест и да пристигат на място по-бързо.