Икономистите от БАН разкритикуваха остро харчовете на правителството
Икономистите от БАН предупредиха, че държавният дълг може да стане неуправляем, ако расте със същите бързи темпове. Няма никакви изгледи България да стане икономически тигър и на този фон бързото
нарастване на бюджетните разходи и на държавния дълг е много тревожно. Това обявиха от Института за икономически изследвания при БАН, пише в. Сега.
Учените, които вчера представиха годишния си доклад за 2016 г., разкритикуваха финансовата политика на правителство по всички фронтове - от лошото прогнозиране на бюджета до растящите разходи на
правителството, "складирането" на заеми във фискалния резерв и непрозрачното им харчене. Тяхната прогноза е, че след 3% за 2015 г. тази година икономиката ни с мъка ще постигне 2% ръст, а липсата
на подходящи хора за свободните работни места ще е хроничен и тежък проблем, който ще пречи на бизнеса. Експертите от БАН на практика разбиват на пух и прах оптимизма на премиера Бойко Борисов,
който "заръча" 4% ръст на БВП за 2016 г.
В началото на 2013 г. държавният дълг е само около 15% от БВП, в края на 2015 г. вече е над 26%, а в края на 2018 г. ще надхвърли 30% от БВП и точно тази висока скорост на нарастване притеснява
икономистите наред с неизвестните около изразходването на новите заеми. След като няма заявени големи инфраструктурни проекти, които да се финансират с тези пари, излиза, че ще се запълват текущи
дупки в бюджета. Разбира се, част от новите задължения са за плащане на стари, но въпросът е докога ще продължава това превъртане, това затъване в заеми. Има логика държавата да тегли кредити, ако
с тях ще стимулира икономиката, която на свой ред ще заработва достатъчно приходи за бюджета. Но "ако няма изпреварващо икономическо развитие, новите задължения водят само до финансово заробване",
се подчертава в доклада.
Ако правителството продължи по този път, ще доведе българската икономика до състояние, в което дългът ще стане неконтролируем, а неговото обслужване - невъзможно, коментира доц. Григор Сарийски.
"При запазване на тенденциите от изтеклите две години за един обозрим период от 5-7 г. може да се предположи, че неблагоприятният сценарий е повече от вероятен", посочи финансистът.
Сарийски припомни, че в много международни изследвания България е пример за лошо, неефективно харчене на държавните средства. В класацията на Световния икономически форум например страната ни е
малко преди стотното място заради голямото правителствено прахосничество.
По данни на МФ миналата година бюджетните разходи са достигали почти 35 млрд. лева, без това да е дало някакви значими ефекти, изтъкват икономистите от БАН. Най-лошото е, че разходите се увеличават
по-бързо от икономиката и ако през 2007 г. са били само 34.9% от БВП, през миналата година те вече са 40.1%.
От БАН разкритикуваха и порочната структура на харчовете. България е шампион на ЕС с най-голям дял на разходите за вътрешен ред и сигурност, а не виждаме особени успехи в борбата с престъпността,
посочи доц. Виктор Йоцов. По данни на Евростат у нас разходите за полицията и спецслужбите са близо 2.8% от БВП при средно 1.8% за ЕС. В същото време "квотите" за социални политики, образование,
здравеопазване като част от бюджетните разходи у нас са рекордно ниски на фона на другите страни членки.
ЕДНО КЪМ ЕДНО ОТ ДОКЛАДА
В България за обществен ред и сигурност се реализират едни от най-високите разходи - 2.8% от БВП при средно 1.8% от БВП за ЕС. Разходите за здравеопазване в относително изражение са значително
по-ниски в България (5.5% от БВП), отколкото в ЕС (7.2% от БВП). От държавите в ЕС единствено в Кипър, Латвия и Румъния делът на тези разходи е по-нисък, отколкото в България. Това обаче не може да
бъде оправдание за качеството на здравните услуги, тъй като в Швейцария, която е с по-добре развита здравна система от България, държавните разходи за тази функция са едва около 2% от БВП.
Разходите за образование, свързани с потенциала за растеж на икономиката, представляват 4% от БВП при средно 5% от БВП за ЕС, като единствено в Румъния са по-ниски, отколкото в България. Социалните
разходи в България представляват 13.4% от БВП, а в ЕС средният им размер е 19.5% от БВП. Те варират в широк диапазон - от 11.4% от БВП в Литва до 25% от БВП във Финландия. В България проблемите са
свързани с ниския размер на пенсиите, ранното пенсиониране на хора от определени професии, големия брой пенсии за нетрудоспособност, недостатъчните приходи от осигуровки за финансиране на
съществуващите пенсии. Тенденцията е разходите за социално осигуряване, подпомагане и грижи да нарастват всяка година независимо от икономическата конюнктура. В резултат техният дял в общите
разходи нараства, а делът им в БВП се повишава с повече от 3 процентни пункта през периода 2007 - 2015 г.