Мониторингът за България трябва да продължи, категорични са от Брюксел
Справянето с организираната престъпност остава основното предизвикателство пред България. Това констатира черновата на новия евродоклад, предадоха Би Ти Ви и БНР.
Документът ще бъде публикуван официално утре.
Той обхваща петте години след приемането ни в Европейския съюз. Еврокомисията цитира данни на Европол, според които български престъпни групировки, специализирани основно в трафик на хора и измами с банкови карти, действат в 15 членки на ЕС
Според доклада тези групировки упражняват значително влияние върху българската икономика. Това ограничава конкуренцията и чуждите инвестиции и осигурява платформа за влияние върху политическите процеси и държавните институции.
Основните критики са за слаба разкриваемост на поръчковите убийства, законови ограничения за ефективността на Специализирания наказателен съд и Специализираната прокуратура, програмата за защита на свидетели не дава резултати по важни дела, няма контрол на имуществото на висши държавни служители.
Черновата на доклада за България не съдържа имена, в нея обаче са ясно разпознаваеми и уволнението на съдия Мирослава Тодорова, и Красьо Черния, и крайно нуждаещите се магистрати с морски имоти – както и някои назначени при спорни обстоятелства членове на висшия съдебен съвет, и избягалите от правосъдието братя Галеви.
В доклада са отчетени значителен ръст на конфискуваното незаконно придобито имущество през 2011 година и по-активен и строг подход от страна на тогавашния директор на натоварената с това комисия – отбелязано е обаче и че оставката му в началото на 2012 година заради недостатъчна политическа подкрепа, хвърля съмнение върху посочените постижения.
В частта "Борба с корупцията" комисията подчертава, че в България няма независима антикорупционна институция с нужната власт и отговорност, и че трябва да обмисли създаването на такава.
Еврокомисията определя като смесени резултатите от работата на различните нови структури срещу корупцията на най-високо ниво. При измамите с еврофондове например след първоначалното увеличение на броя на делата, през 2011-а е последвал спад, повечето от случаите са били незначителни, а анализите на комисията показват голям брой необяснимо прекратени дела и оправдателни решения.
Същите тенденции са отчетени и по делата за корупция въобще, а по сигналите за корупция и злоупотреба със служебно положение срещу магистрати системата реагира особено слабо. Корупцията и организираната престъпност често са свързани, задълбочените финансови разследвания са много важни, за да се разкрият връзките между организираната престъпност и политиката, в България на това не е било отделено достатъчно внимание, пише в документа.
Имуществените декларации попадат и в този доклад – отбелязани са недостатъци в проверката им, както и че не е била спазена препоръката на Европейската комисия да се проверява и произхода на имуществото. За Комисията за конфликт на интереси е записано, че е поела задачите си, но още не е успяла да се докаже с убедителни решения по важни случаи.
За пореден път е отделено внимание и на обществените поръчки – там констатацията е, че усилията не са довели до очакваните резултати. Записано е, че Еврокомисията получава все повече оплаквания, и че има случаи на явно нарушаване на европейското законодателство в тази област.
Заради всичко това мониторингът трябва да продължи, гласи проекта.
Той предвижда до края на 2013-а да няма нови доклади за България, като междинните, които се публикуваха през февруари, ще отпаднат въобще. Наблюдението обаче ще продължи с редовни експертни мисии у нас и в постоянен диалог с българските власти.