EK публикува годишния си анализ за икономическите и социалните предизвикателства пред държавите членки на ЕС
EK публикува своя годишен анализ на икономическите и социалните предизвикателства в държавите членки на ЕС. Докладите
са инструмент за координация на икономическата политика с цел мониторинг на реформите на политиките и ранно предупреждение за предизвикателствата, пред които са изправени държавите членки.
В обзора се препоръчват три приоритета за икономическата и социалната политика на ЕС през 2016 г.: подновяване на инвестициите, продължаване на структурните реформи за модернизиране на
икономиките на държавите членки и провеждане на отговорни фискални политики. В същото време Европейската комисия публикува "Доклад за механизма за предупреждение", с който се постави началото на
петия годишен цикъл на процедурата при макроикономически дисбаланси. В Доклада за механизма за предупреждение България бе определена като държава, която се нуждае от допълнителен задълбочен
преглед.
Докладът отбелязва няколко положителни явления в сравнение с предходната година - повече работни места на пазара на труда, начало на пенсионната, здравната и образователната реформи, стабилизиране
на финансовата система и по-конкретно банковия сектор. Очакваният растеж за следващите години остава в рамките на 1.5 - 2% - позитивен, но недостатъчен, за да позволи на България да достигне
стандарта на живот в "старите", а и в някои от новите членки на Европейския съюз.
Според доклада е важно страната ни да продължи усилията за създаване на привлекателна бизнес среда и да привлече частните инвестиции, необходими за осигуряване на по-високи темпове на растеж. Това
касае най-вече работата за повишаване на доверието в съдебната система, въвеждането на електронно правителство и подобряването на системата за обществените поръчки. Нужно е още да се гарантира
финансова стабилност, включително чрез силен и независим финансов надзор.
В условията на застаряващо население, продължаващото изтичане на млади хора от страната задълбочава проблемите на пазара на труда, е друг извод от доклада. "Трябват решения в образователната
система за по-добро напасване на търсенето и предлагането на работна ръка. Не на последно място, специално внимание трябва да се отдели на онази част от нашите съграждани, които са на прага на
бедността, за да намират работа и да могат те и семействата им да живеят достойно.".
Докладът за България отбелязва, че:
- Българската икономика постепенно излиза от кризата, но все още не се наблюдава широкообхватно възстановяване. Необходимата фискална консолидация подтиска вътрешното търсене, а все още
съществуващите рискове оказват разубеждаващ ефект по отношение на частните инвестиции.
- Въпреки проявената си устойчивост финансовата система все още съдържа рискове. Банковият сектор устоя на първия етап от финансовата криза, без да има нужда от допълнителна капиталова подкрепа. Като цяло банковата система успя да натрупа значителна ликвидност и капиталови буфери, като се възползва и от големи лихвени маржове. Независимо от това случаи на неразумни бизнес практики из финансовия сектор, съчетани с неефективен надзор, създадоха подходяща среда за натрупването на дисбаланси. Банковата криза в страната през юни 2014 г. разкри съществуващи слабости, имащи евентуални последици за публичните финанси и макроикономическата стабилност. Оставащите дисбаланси във финансовия сектор пречат на ефективността на финансовото посредничество и разпределянето на капитал в икономиката. Приключването на неотдавна предприетите прегледи на банковия, застрахователния сектор и на пенсионните фондове ще представляват важна стъпка за укрепване на финансовата система и за привеждането ѝ в състояние да предоставя подкрепа на започващото възстановяване.
- Външната позиция на страната като цяло се е подобри допълнително, но продължават да съществуват рискове. Подобряването на нетната външна позиция бе породено предимно от структурно подобрение на салдото по текущата сметка и доведе до снижаване на брутния външен дълг, като намали рисковете.
- Функционирането на финансовия сектор като цяло се стабилизира, но продължават да съществуват рискове. Ликвидността и рентабилността на банковия сектор се подобриха, но по-сериозна оценка на устойчивостта на сектора може да бъде направена само въз основа на резултатите от предстоящите преглед на качеството на активите и тест за устойчивост, които се очакват към края на лятото. Органите набелязаха слабостите в небанковия сектор, но те все още не са отстранени.
- Продължават да съществуват рискове, произтичащи от големите задлъжнения на предприятията, и пречки пред намаляването на задлъжнялостта. Трайната отрицателна инфлация затруднява още повече намаляването на задлъжнялостта и оказва допълнителен натиск върху рентабилността на нефинансовите предприятия. Освен това натрупаните в някои сектори задължения могат да се окажат трудни за връщане. Поради ограничения досега напредък в реформите, нормативната уредба на несъстоятелността предоставя ограничени възможности за намаляване на все още високото равнище на задлъжнялост на предприятията, без което отпускането на нови заеми и корпоративните инвестиции се очаква да останат ограничени.
- Счита се, че пенсионната система се развива устойчиво, но почти половината от възрастните хора продължават да бъдат застрашени от бедност или социално изключване. Различните пенсионни реформи направиха пенсиите за старост по-зависими от индивидуалните вноски за пенсия. Поради това реформите на пазара на труда в подкрепа на по-дълъг трудов живот придобиват решаващо значение за адекватността на пенсиите в бъдеще. Освен това броят на лицата с пенсии за инвалидност продължава да расте, като допринася за бъдещо натрупване на потенциално уязвими лица.
- Системата на здравеопазването е изправена пред значителни предизвикателства, включително ограничена достъпност, ниска степен на финансиране и незадоволителни здравни резултати. Наред с това България е изправена пред предизвикателството да задържи квалифицираните специалисти в областта на здравеопазването, които са привлечени от по-желани алтернативни възможности. Дългосрочните грижи за възрастните хора и за лицата с увреждания изглеждат недобре приспособени за бързите демографски промени, през които преминава страната.
- Продължават да съществуват предизвикателства по отношение на бизнес средата. Нестабилната нормативна уредба и ниското доверие в съдебната система възпрепятстват частните инвестиции. Освен това корупцията продължава да буди значително безпокойство в България, а отговорът на националните органи продължава да бъде възпрепятстван от слаби и фрагментирани институции. Бавното изпълнение на реформите в областта на публичната администрация и електронното управление не позволява значителни подобрения в бизнес средата. Освен това оставащите слабости на системата на обществените поръчки ограничават използването на европейските структурни и инвестиционни фондове. Недостатъчният достъп до финансиране и липсата на подходящи рамкови условия за инвестиции в научни изследвания и развойна дейност възпрепятстват иновациите и конкурентоспособността. Забавянето на важни структурни реформи в ключови сектори като енергетиката би могло допълнително да възпрепятства конкурентоспособността.
В доклада на ЕК се посочва още, че БНБ и КФН, в тясно сътрудничество с европейските институции, са предприели цялостни прегледи от трета страна в банковия сектор, пенсионните фондове и
застрахователния сектор. Извършването на тези прегледи в съответствие с най-добрите международни практики и предприемането на необходимите последващи действия въз основа на резултатите от тях са от
решаващо значение за премахване на оставащите системни рискове и за подпомагане на финансовата система, така че да се предостави подкрепа за зараждащото се икономическо възстановяване. Освен това в
отговор на слабостите, установени от общата оценка на МВФ и Световната банка спрямо основните принципи на Базел II, Българската народна банка изготви план за реформа и развитие на банковия надзор и
вече предприе важни стъпки за изпълнението му.
Целият доклад може да бъде прочетен ТУК.