Мерките влизат в сила от май 2022 г. за новите модели и от 2024 г. за съществуващите модели
Европейският парламент гласува законодателни промени за задължително оборудване на новите автомобили с различни системи за безопасност. Мерките влизат в сила от май 2022 г. за новите модели и от
2024 г. за съществуващите модели.
Всички нови автомобили ще трябва да бъдат оборудвани със следните усъвършенствани системи: интелигентно управление на скоростта, блокиращо устройство при употреба на алкохол, предупреждение за
сънливостта и вниманието на водача, усъвършенствано предупреждение за отклонено внимание на водача, система за аварийно спиране, система за детектиране при заден ход и записващо устройство за
произшествия ("черна кутия").
Интелигентната система за регулиране на скоростта (ISA) може да допринесе за намаляването с 20% на смъртните случаи по пътищата в ЕС. "ISA ще предостави обратна връзка за водача при превишаване на
скоростта, въз основа на наблюдение на карти и пътни знаци. Ние няма да наложим устройство за ограничаване на скоростта, а интелигентна система, която ще информира шофьорите, че надвишават
ограниченията на скоростта. Това ще направи пътищата по-безопасни", отбеляза докладчикът Роза Тун.
За пътните автомобили и леките превозни средства също ще бъде задължително да имат система за аварийно спиране (каквато вече съществува за камионите и автобусите), както и аварийна система за
поддържане на лентата на движение.
Камионите и автобусите ще трябва да бъдат проектирани и конструирани така, че уязвимите участници в пътното движение, като колоездачи и пешеходци, да бъдат по-видими за шофьора (т.нар. пряка
видимост). Тези автомобили ще трябва да бъдат екипирани с усъвършенствани технологии за "значително намаляване на мъртвите зони на видимост пред и отстрани на шофьора", гласи текстът.
Технологии за пряка видимост трябва да се прилагат към новите модели от ноември 2025 г. и за съществуващите модели след 2028 г.
Новите правила също подобряват пасивните защитни мерки, като напр. краш тестове (отпред и отстрани), както и на предните стъкла за намаляване на тежките наранявания за пешеходци и колоездачи.
Оценяването на показателите на гумите също ще бъде подобрено за тестване на гумите при износено състояние.
Българският еврокомисар Ева Майдел коментира: "С новите правила целим по-безопасни пътища за всички участници в движението - пешеходци, велосипедисти, шофьори. Системите за предупреждение на
шофьорите дават тази допълнителна секунда време, която може да се окаже животоспсяваща."
Регламентът, одобрен от Парламента с 578 гласа "за", срещу 30 гласа "против" и 25 гласа "въздържал се", трябва да бъде представен за одобрение от Съвета на министрите на ЕС.
По предварителни данни, публикувани от Комисията, през 2018 г., около 25 100 души са загинали по пътищата в ЕС и 135 000 са били сериозно ранени.
Ето кои ще бъдат новите технологии във возилата:
• интелигентна система за регулиране на скоростта, която информира водача при превишаване на ограниченията за скоростта
• система за наблюдение на сънливостта и вниманието на водача
• система за предупреждаване при разсейване на вниманието, която помага на водача да запази вниманието си върху пътната ситуация
• авариен стоп-сигнал, който дава информация на водачите зад превозното средство при внезапно спиране
• система за разпознаване на опасности при заден ход, която цели да избегне сблъсъци с хора и предмети при движение назад с помощта на камера или монитор
• система за следене на налягането на гумите, която да сигнализира на водача при загуба на налягане
• система, позволяваща инсталацията на по-късен етап на блокиращо устройство за предотвратяване на шофиране при употреба на алкохол
• устройство за записване на данни от инциденти с цел регистрация на данни малко преди, по време на и след пътно произшествие.