В същото време САЩ също се борят с недостиг, което повишава глобалното търсене за карго товари
Дизелово гориво започва все повече да се цени, като рафинериите в Азия и Близкия изток увеличават доставките на жизненоважното индустриално гориво за Европа, докато регионът се бори с неговия
недостиг, съобщава агенция Блумбърг, цитирана от БНР. През септември износът от Азия нарасна до почти тригодишен връх от 306 000 барела на ден, според данни на компанията Vortexa Ltd., предоставяща
информация и анализи за глобалните потоци не нефтени, газови и продукти от рафинериите. Зависимостта на европейския регион от доставките от Азия и Близкия изток вероятно ще продължи, тъй като
запасите остават ниски с наближаването на зимата, посочи Серена Хуанг, водещ анализатор за Азия. Потоците от дизелово гориво от преработвателите в Близкия изток също се очаква да нараснат този
месец.
Европа е изправена пред нарастваща дизелова криза, тъй като стачките (като тези в TottalEnergies) намаляват доставките, запасите се изчерпват, а Европейският съюз се готви да ограничи силно
потоците на горива от Русия заради нахлуването на Москва в Украйна. В същото време САЩ също се борят с недостиг, което повишава глобалното търсене за карго товари.
Нарастващата конкуренция разшири ценовата премия, изисквана от дизеловите цени в Европа в сравнение с азиатските, стимулирайки азиатските рафинерии да доставят повече гориво на стария континент, за
да се възползват от несъответствието.
Глобалните пазари на дизел са готови да се сблъскат с по-голяма нестабилност, въпреки че стачките в рафинериите във Франция отслабват, а днес дори бяха прекратени в почти всички обекти на
TotalEnergies, коментира Яуен Лю, анализатор в енергийната консултантска компания FGE.
Тя също така подчерта несигурността относно обемите от Китай, въпреки че на преработвателите са дадени допълнителни експортни квоти. Печалбите от производството на гориво вероятно ще останат високи
и доставките от Азия в Атлантическия басейн ще продължат, каза още Яуен Лю.
Затрудненото положение на Европа вероятно ще се влоши с наближаването на крайния срок в началото на февруари за блокиране на вноса на гориво от Русия, която е най-големият чуждестранен доставчик на
дизелово гориво за стария континент. Запасите от гориво в Северозападна Европа може да се свият до рекордно ниски нива тогава, смятат от глобалната изследователска и консултантска група Wood
Mackenzie Ltd.
Изтичащият ценови суап Изток-Запад, който е мярка за премията за дизелово гориво в Европа спрямо Азия, се разшири в четвъртък до 60,50 долара за тон, според данните на PVM Oil Global. Разликата,
която беше средно от едва 7,40 долара за тон през 2021 г., достигна почти 100 долара през март тази година след избухването на войната в Украйна.