Очаква се новите правила да бъдат приети до май 2018 г.
Мерки за засилване на контрола на Интернет потребителите върху начина, по който са защитени техните лични данни, са в дневния ред на Европейския парламент, съобщиха от пресслужбата на ведомството.
На 11 април депутатите обсъдиха с експерти как технологичният напредък в последните години трябва да бъде отразен в регулации, засягащи всички доставчици на комуникационни услуги. Компаниите трябва
да гарантират неприкосновеността на данните, ако искат да им се има доверие, заяви Марю Лауристин (С&Д, Естония), която подготвя доклада на ЕП.
Комисията по граждански свободи организира изслушването във връзка с предложение на Европейската комисия защитата на личните данни на потребителите да се разпростре и върху Интернет-базирани
приложения като WhatsApp, Facebook Messenger, Skype и Gmail.
Промените би трябвало също така да улеснят начина, по който потребителите приемат или отхвърлят използването от сайтове на т.нар. "бисквитки" - малки програми, които следят поведението на Интернет
потребителите и осигуряват информация за техните предпочитания. Предлага се да не е необходимо съгласие за приемане на "бисквитките" всеки път, когато потребител посети даден сайт.
Предложението предвижда и забрана на нежеланите електронни съобщения под каквато и да е форма — например електронни писма, кратки текстови съобщения (SMS) и телефонни обаждания, ако потребителите
не са дали съответното съгласие.
Целта, обявена от Европейската комисия, е новите правила да бъдат приети до май 2018 г., когато влиза в сила обновената обща законодателна рамка на ЕС за защитата на личните данни.
На изслушването на 11 април Марю Лауристин приветства инициативата на Комисията, но настоя за засилване на защитата на децата онлайн. Тя планира да представи доклада си в парламентарната комисия
през юни. Пленарното гласуване се очаква през октомври.
Депутатът Михал Бони (ЕНП, Полша) изказа опасения, че затягането на изискванията относно защитата на личните данни може да има "нежелани последици" за малките онлайн издания, които разчитат на
приходи от реклама.
Даниел Далтън (ЕКР, Великобритания) каза, че ако хората масово се откажат от ползването на "бисквитки", това би сложило край на бизнес модела на предоставянето на безплатни услуги онлайн. "При
интернет става дума за приходи от реклама, особено при безплатните услуги, а "бисквитките" имат ключово значение за това".
Изследване Евробарометър от 2016 г. показва, че за всеки девет от десет европейци е важно неприкосновеността на техните имейли и съобщения да бъде гарантирана. Осем от всеки десет анкетирани са
били на мнение, че тяхната активност онлайн трябва да може да бъде следена само с тяхно разрешение.