Според проучването на американската One Earth Future, корабовладерците губят заради пиратските нападения от сомалийските пирати около 5,5 млрд. долара на година
ЕС одобри планове за стартиране на нова мисия за борба с пиратството. Тя ще бъде цивилна. EUCAP Nester трябва да създаде „трайни решения за прекършване на пиратството”.
Около 170 души ще бъдат използвани за мониторинг на водите около Джибути, Кения, Сейшелите, Сомалия и вероятно Танзания, съобщаваа специаризираното издание „Меритайм”.
Екипът ще бъде осигуряван от морските сили на страните в наблюдаваните райони. Пратениците на ЕС ще обучават местните сили, ще предоставят юридически консултации и ще решават оперативни въпроси свързани с морската сигурност.
Мисията ще допълва текущите операции на ЕС в района – операция „Аталанта”, която се грижи за сигурността на море и EUTM Сомалия, която осигурява обучение на сомалийските сили.
ЕС ще отпусне 22,8 млн. евро са новата мисия. Финансирането е за 2 години. EUCAP Nestor ще има щаб в Джибути.
Според EUNAVFOR в момента има над 200 моряци в плен на сомалийски пирати.
Според проучването на американската One Earth Future, корабовладерците губят заради пиратските нападения от сомалийските пирати около 5,5 млрд. долара на година. Другие 1,3 млрд. долара плащат правителствата на регистрираните в съответните държави съдове за борба с тях.
Според проучването, най-големи щети или около 2,7 млрд. долара носят контейнерните превози. Причината за това е че трябва рязко да увеличават скоростта в крайбрежието на Сомалия, което рязко увеличава разходите за гориво.
Пак според същата статистика през миналата година пиратите са успели да получат откуп в размер на малко над 160 млн. долара.
Съществен разход за корабособствениците е да наемат специализирана охрана над съдовете. Сполед някои аналитици – този асистънс струва повече отколкото евентуалният откуп срещу пиратски откуп.
Повечето от тези компании са базирани във Великобритания.
В момента застраховката на един кораб, който плава през проблемния регион струва 50 хил. паунда, а за танкерите стойността на застраховката може да надхвърли 300 хил.
Базираните в Лондон застрахователни компании са изплатили 300 млн. лири за отвлечени съдове през последните две години.