Поканата е насочена отново към общински и държавни институции, но значително е разширен списъкът от допустими за финансиране видове електромобили
Нова покана в схемата за насърчаване използването на електромобили обяви управителният съвет на Националния доверителен екофонд (НДЕФ). За третата покана от финансирането на електрически превозни средства (ЕПС) за администрацията съобщи министърът на околната среда и водите Нено Димов. Предвиденият ресурс е общо 1,3 млн. лв.
Поканата е насочена отново към общински и държавни институции, но значително е разширен списъкът от допустими за финансиране видове електромобили. Акцент този път са превозните средства, които
общините могат да ползват за комунални, социални, контролни и транспортни дейности – почистване, поддържане на паркове, социален патронаж, инспекции, както и за осигуряване на вътрешно селищен
обществен транспорт в малки населени места. Досега от администрациите са закупени електромобили на стойност 630 хил. лв. – сред тях са МОСВ, МТСП, МИ и общини. "Регистрираните в България
електромобили към момента са около 800, като през 2016 г. има ръст от 50%", добави Нено Димов. Общо 32 точки за зареждане на коли на ток има в цялата страна – в София, Пловдив, Барна, Бургас,
Сандански и Благоевград.
Всяка администрация може да кандидатства за максимум 3 превозни средства, а безвъзмездната субсидия е фиксирана за всеки различен вид, независимо от цената, на която превозното средство се
закупува. Допуска се кандидатстване за електромобили и plug-in хибриди, а размерът на финансирането е фиксирана сума съответно от 20 000 лева за ЕПС и от 10 000 лева за електрически хибриди
(plug-in). Срокът за кандидатстване по схемата е до 2 октомври 2017 г. и се осъществява чрез попълване на формуляр и подаването му на хартиен носител в офиса на НДЕФ.
Изчислено е, че при 20 000 км годишен пробег разходите за зареждане на един електромобил са около 720 лв., докато за същия годишен пробег разходите за гориво на един конвенционален автомобил са
около 3150 лв. – повече от четири пъти повече. Освен това, един конвенционален автомобил има значителни разходи за масла и друга поддръжка всяка година – близо 1000 лева за среден пробег от 20 000
км. Тези разходи при електромобила са равни на 0 лева. Това прави електромобила около 6 пъти по-икономичен в дългосрочен план.