Най-ефективните продукти в следващата една-две години ще бъдат клас В
Нови етикети на светлинните източници изместват старата система за отбелязване на енергийната ефективност. Промяната е както в България, така и в цяла Европа и е продължение на новите европейски
регулации, според които етикети на всички продукти следва да се актуализират поетапно през следващите няколко годиниу предаде БНР. Досега не само на крушките, но и на уредите можеше да се види
скалата от A до G. През последните години обаче, повечето продукти заемаха сегмента на класове от А до A+++. Затова и тази система вече не отговаря на динамиката и развитието на технологиите, смята
Мария Кръстева, ПР на проекта "Label 2020".
"Етикетите са въведени в ЕС преди повече от 25 години, като само веднъж са актуализирани до момента - през 2011 година. Тогава се въведоха плюсове към клас А. Сега се наблюдава едно пренасищане на
най-горните класове А++. Това прави трудно потребителите да се ориентират в нивото на енергийна ефективност на отделните продукти."
С цел постигане на пълна прозрачност, класовете на енергийна ефективност са със завишени критерии и вече са разпределени само в скала от A до G. "Това преетикетиране не е само смяна на етикета, а
включва нови изпитвания на продуктите и повишаване на изискванията към всеки отделен клас. Така равномерно ще се разпределят продуктите в енергийната скала.
Най-ефективните продукти в следващата една-две години ще бъдат клас В. При едно сравняване в магазините, лесно ще се вижда, защото всички светлинни източници ще бъдат с нови етикети и ще се вижда
кой продукт, до колко е ефективен."
Нов елемент на енергийния етикет е и QR кодът, който препраща към европейската продуктова база данни, разказа Кръстева.
"Той ще се намира в десния горен ъгъл на всеки етикет и ще отвежда до продуктовата информация за всеки отделен продукт в централизирана база на ЕС - EPREL. Цялата информация ще бъде дигитализирана,
за да се спести хартия и да бъдем по-енергоефективни. А от друга - чрез навлизането на смарт технологиите да е по-лесно за потребителите."
От въвеждането си през 1994 г. енергийният етикет се наложи като една от най-успешните инициативи на Европейския съюз, свързани с енергийното потребление, смята евродепутатът Цветелина Пенкова,
която е член на Комисията по промишленост, изследвания и енергетика.
"Основната цел е да подпомогнем европейските потребители да избират продукти, които са най-енергоефективни. От едната страна така се пести електроенергия, а от друга води и до по-ниски цени, които
потребителите би трябвало да плащат, когато използват по-енергоефективни продукти. Това отново е част от целите за опазване на околната среда и създаване на едно по-разумно потребление на
електроенергия."
Нови енергийни етикети бяха въведени през пролетта за хладилници и фризери, перални машини, съдомиялни машини, телевизори и електронни екрани. През септември ги последваха и крушките и светлинните
източници, уточни евродепутатът. Тя допълва, че всички стари етикети ще могат да се използват в рамките на следващите 18 месеца. Предстои и въвеждането на безплатно приложение, с което лесно ще се
показва цялата информация и специфика на различните продукти.
За спазване на новите разпоредби ще следи Комисията за защита на потребителите, която ще налага санкции при установяване на нарушения.