Засега като здравна информация се предвижда картите да съдържат данни за кръвната група, алергиите и съгласие за донорство
Проектът на транспортното министерство за електронната карта за идентичност е към края си. До месец и половина ще бъдат раздадени първите 5 000 готови карти. Те ще бъдат безплатни и вече са разпределени между най-активните слоеве на българското население - студенти, общопрактикуващи лекари, адвокати, журналисти.
Това съобщи днес зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Валери Борисов. Поводът беше конференция, посветена на електронното здравеопазване.
Това че картите са готови обаче не означава, че те вече могат да заработят като подвижна база данни за здравното състояние на притежателите си, каквита са част от функциите им по план.
Министърът на здравеопазването Десислава Атанасова обясни, че за да бъде въведена цялата необходима информация в картата, първо трябва да заработи информационната система, която се разработва в момента от Министерството на здравеопазването.
"Това е интегрирана информационна система за обмен на данни между всички доставчици на здравни услуги - и тези, които имат договор със здравната каса, и тези, които нямат, а също и спешни отделения, държавни психиатрични болници и т.н.", каза Атанасова. По думите й в момента обществената поръчка за системата се обжалва във Върховния административен съд и от ведомството се надяват делото скоро да приключи. Към МЗ е била подадена и жалба по същия казус, която е била отхвърлена.
"Заложили сме за интегрираната информационна система срок за направа в рамките на 6 месеца. Тя е в няколко лота и ще се работи не поетапно, а паралелно", съобщи още здравният министър. Тя заяви, че по проекта активно се комуникира с транспортното министерство, за това каква информация ще се съдържа и по какъв начин ще се съхранява, тъй като при всички случаи става дума за чувствителни лични данни.
За сега като здравна информация се предвижда картите да съдържат данни за кръвната група, алергиите и съгласие за донорство.
"Задължително на картата ще има електронен идентификатор на българския гражданин, или "електронно ЕГН", разясни Борисов. Това по думите му ще позволява позволява на всички притежатели на такава карта "да се идентифицират по удобен начин пред системите на държавната администрация". Освен това на нея ще може да се запише и електронен подпис.
"Вместо да си вадите личната карта и да ходите на място, за да ползвате каквато и да е услуга от администрацията, ще имате възможност това да го правите дистанционно от вкъщи, когато ви е удобно на вас", заяви зам.-министърът.
За целта картата ще върви в комплект с устройство за разчитане на информационния чип, което ще бъде включено в цената на картата. Тя ще струва по-малко от личината карта, които се издават в МВР в момента, каза още Борисов. Картата не е задължителна, уточни той.
Вече са разработени и първите 50 услуги, за които картата ще може да се ползва дистанционно, но те са валидни само за Столична община.