Разминаването между синдикатите и правителството се влошава
Операторът на жп мрежата на Франция отчете в понеделник, че поетапните стачки срещу плановете на правителството да преоцени и промени работата на натовареното с дълг дружество, вече са стрували около 100 милиона евро, а разминаването между синдикатите и правителството се влошава, пише АФП, цитирана от БГНЕС. Машинистите и други служители на държавната SNCF обещаха да продължат да работят по два дни на всеки пет поне до 28 юни, освен ако правителството не се откаже от реформите си. Спиранията досега струват около 20 милиона евро на ден, а объркването на трафика често се разпростира и в дните без стачка, каза шефът на SNCF Гийом Пепи пред телевизия BFM в четвъртия ден на стачката. "От това, което виждам, Франция не е парализирана", каза Пепи, "но клиентите са силно засегнати". И двете страни в спора претендират за широка обществена подкрепа. Проучване на Ifop, публикувано в неделя, показва 62% в полза на правителствените реформи, в сравнение с малко над 51% от подобно проучване преди седмица. Профсъюзите сочат като признак за солидарност с действията им 530-те хиляди евро, събрани като дарения през интернет фонд за компенсиране на загубените заплати на жп служители. "Никой не иска дълъг, труден конфликт, но засега ние сме изправени срещу стена", каза по радио Europe 1 Филип Мартинес от профсъюза CGT, най-големият в SNCF. "Правителството ни принуди да предприемем този начин на действие. Президентът Еманюел Макрон, който рядко говори публично за стачката, се готви в четвъртък да даде едночасово телевизионно интервю. Също така президентът ще участва в двучасово интервю в неделя вечерта, по време на което ще се изправи лице в лице с журналисти от BFM и задаващия трудни и неудобни въпроси разследващ новинарски сайт Mediapart. Парламентът планира да започне обсъждане на промените на SNCF в понеделник, въпреки че Макрон заяви, че ще приложи промените с постановление - друга причина за спорове от страна на профсъюзите. Правителството заявява, че е необходимо бързо придвижване към отварянето на френския пътнически железопътен трафик за конкуренция, започвайки през 2020 г., част от отварянето на държавните железопътни пазари в целия ЕС. Синдикатите протестират срещу план, който би премахнал гаранциите за ранно пенсиониране, от които се ползват настоящите служители на жп транспорта. SNCF също ще бъде трансформирана в частна компания, чиито акции ще са собственост на държавата - което според профсъюзите е първа стъпка към приватизацията, независимо от отричането на такива намерения от правителството. Ненамерилите досега решение противоречия между държава и профсъюзи обещават седмици на проблеми за 4,5 милиона пътници, ползващи всеки ден жп транспорта във Франция.