Над 96% е прирастът на животозастрахователния бранш само за последната една година
Истински бум в дейността си отбелязаха животозастрахователните дружества през изминалата 2001 година. Брутният премиен приход на 12 лицензирани компании достигна към 31 декември сумата от 87,251
млн. лв., като за сравнение през 2000 г. приходите възлизаха едва на 44.198 млн. лева.
За възхода в животозастрахователния бранш през миналата година красноречиво говори и фактът, че скромните резултати от премийните приходи през 2000 г. бяха подобрени още в началото на септември
2001 година.
Така за цялата минала година прирастът в дейността на животозастрахователните дружества достигна 88.2% - резултат, който е с 48.5 процентни пункта по-висок от ръста, инкасиран през 2000
година.
Изпреварващият темп на прираст на животозастрахо-ването спрямо общото застраховане доведе до увеличаване на дела на животозаст-раховането в брутния премиен приход на всички застра-хователи в
страната. Все още обаче той е далече от обичайната европейска практика, където животозастраховането е преобладаващо.
В съответствие с високата динамика на развитие през последната една година се увеличи и застрахователното поникване, като по предварителни данни то е от 17% до над 20 процента.
Сега в периода за финансова равносметка на изминалата година заслугите за съживяването на животозастра-хователния бранш ще побързат да си предпишат всяка една от двете управлявали политически сили.
фактите през последните няколко години обаче говорят, че не с политическата воля, а въпреки нея застрахователните компании намират начини да оцеляват. Те преживяха финансовата криза, сполетяла
страната ни преди няколко години, „войната" за разпределяне на пазара, лицензирането на бранша и най-накрая, но не на последно място наложеният им от държавата през последните няколко години
сериозен данъчен геноцид. Хубавото е, че всичко това приключи без нито един фалит и нито един „изгорял" клиент. Икономическата обстановка у нас се стабилизира. Застрахователите положиха неимоверно
големи усилия да възвърнат доверието на старите си и да спечелят доверието на нови клиенти. Най-важното обаче, което направиха животозастрахователите през последните няколко години, е, че те успяха
да накарат макар и все още малка част клиентите си да осъзнаят необходимостта от това да се застраховат.
През 2001 г. като допинг за бранша подейства и временното либерализиране на данъчното законодателство спрямо част от продаваните у нас животозастрахователни продукти. Този факт, подкрепен с
усилията на всички работещи в бранша, неимоверната конкуренция на пазара, появата на всевъзможни нови услуги, и то все в името на негово величество клиента, логично доведоха и до настоящите повече
от добри финансови резултати, постигнати от животозастрахователните компании.
На фона на последните 3-4 години постигнатото от застрахователните дружества през 2001 г. могат да се окачествят като „ренесанс" в бранша. Въпреки това впечатляващите резултати са твърде далече от
„златната" за живо-тозастрахователите 1995 г., когато премийният приход от тази дейност надхвърляше сумата от 90 млн. щ. долара. Преизчислени в щатската валута, сегашните финансови резултати са
едва 43 млн. щ. долара. Все пак това е едно добро начало, като се има предвид, че само преди 2-3 години компаниите реализираха едва по 15-20 млн. щ. долара премиен приход.
В края на миналата година бе въведен поредният нов данъчен режим за животозас-трахователите, който все още не е съвсем ясно как ще се отрази на бранша. Първоначалните оценки на специалистите е, че
с новите налози ще доведат до отлив на клиенти от животозастраховането. Донякъде и тези черни прогнози се оправдават през първите два месеца на тази година.
Задълбоченият анализ обаче показва, че отливът е само от клиенти, които не търсиха застрахователна защита, а легално намаляване на данъчната си задължения. Така за компаниите от бранша ще остане да
се занимават със същинското живото-застраховане, възможност, която се оценява от повечето специалисти като повече от добра. Естествено, пълно щастие няма никога, така че не е изключено първоначално
браншът да претърпи някакви сътресения, свързани с въведения нов данъчен режим, но като цяло тенденцията за развитието на животозастраховането у нас е позитивна.
И както в началото на всяка друга година освен чер-таенето на мащабни планове идва и времето на равносметките. Един от показателите, които показват кой къде е на пазара, безспорно е бруто
премийният приход. По този показател и най-често се извършват класациите, колкото и това да не е съвсем точно и меродавно. Премийният приход не е чисто икономически показател, а по-скоро
маркетингов такъв и с него може точно да се покаже само пазарното присъствие - делът на една компания. Що се отнася до сериозните анализи на застрахователния пазар, за да получим пълната картина
кой кой е в бранша и в какво състояние е бизнесът му освен премийният приход значение имат и показатели като застрахователнотехни-чески резерви, размер на изплатени обезщетения и още няколко други
финансови резултата.
И ПРЕЗ 2001 Г. ДЗИ Е НА ВЪРХА
но вече не толкова категорично. За разлика от преди 2-3 години, когато държавният зас-траховател държеше между 65%-75% от бизнеса, сега той отново е начело, но с доста по-скромен
пазарен дял от едва 31.98 процента. Свиването на пазарното присъствие на дружеството обаче не трябва да заблуждава. Единствената причина за „по-ниските" резултати се дължи на пазарната инвазия, на
по-малките компании, които „излапаха" от процентите на големите в бранша и постоянно се стремят да скъсят дистанцията помежду им. Иначе ДЗИ нито за момент не е спрял да се развива, даже напротив.
Сравнение с 2000 г., през миналата година държавният застраховател отбелязва ръст в събраните премии с около 34.6 процента. В номинално изражение увеличението на приходите изглежда така - за 12-те
месеца на 2001 г. те възлизат на 27.906 млн. лв., а за същия период на 2000 г. те са били 20.732 млн. лева.
Освен набъбналите премийни приходи радващото е и че хората все повече залагат на класическите животозастрахователни продукти със спестовен елемент, а не само на рисковите застраховки, заяви пред
в.„Застраховател" Жа-нета Джамбазка. Връщането към класическото животозас-траховане се забелязва и при други компании, но специално при ДЗИ над 80% от бизнеса е именно от различните разновидности
на застраховките „Живот". Според мениджърите на държавния застраховател е жалко, че все още не се използва пълният потенциал на такива продукти като застраховка „Живот", свързана с инвестиционен
фонд. Доходността, която ще получат притежателите на подобна полица в ДЗИ за миналата година, са рекордните за нашия застрахователен пазар 13-14 процента. По останалите видове застраховки
държавният застраховател е начислил по-скромна доходност, като най-ниската е от 5.6 процента. Според мениджърите на ДЗИ друга пазарна ниша с голям потенциал са здравните застраховки. Именно в тази
посока ще бъдат насочени и усилията на компанията през тази година. Въобще 2002 г. ще мине под знака на „новото" - нови продукти, нов собственик и отново на върха сред живото-застрахователите,
обобщават мениджърите на все още държавния застраховател.
Освен по-големите премийни приходи ръководството на ДЗИ очаква да инкасира и печалба в размер на няколко милиона лева. Точният размер на положителния финансов резултат предстои да бъде изчислен, но
прогнозите са, че той може да надхвърли печалбата от 2000 г., а тогава тя беше 4.826 млн. лева. Според специалистите, ако очакваните положителни финансови резултати се потвърдят и след счетоводното
приключване на годината, то може да се надяваме на една добра цена в предстоящото радър-жавяване на ДЗИ. Според последната одиторска оценка държавният застраховател и дъщерните му дружества струват
около 45 млн. щ. долара. По предварителни данни кандидати за застрахователната ни компания има предостатъчно. Въпросът е кой колко е склонен да плати за ДЗИ. Именно цената бе препъника-мъкът и в
предишната приватизационна процедура за държавния застраховател.
„ОРЕЛ ЖИВОТ" - ВСЕ ПО-УВЕРЕНО ПО ПЕТИТЕ НА ДЗИ
Преди 3-4 години Живото-застрахователната компания „Орел" се боричкаше с колегите си от „Алианц България" за второ-трето място и държаха едва 5-6% от пазара. През последните две
години тази тенденция рязко се промени. Компания „Орел Живот" е твърдо на второ място сред животозастрахователите и пазарния й дял е над 30 процента. Всъщност за 2001 г. той е точно 30.18%,
резултат с 2.66% по-малък от този за 2000 година. Този спад обаче се изразява само в процентното изражение на пазарния дял, иначе компанията многократно е увеличила бизнеса си.
Премийният приход на „Орел Живот" за 2001 г. например е 26.333 млн.лв., а през 2000 г. е бил 14.38 млн. лева. Този резултат показва, че компанията през
последната една година има прираст в дейността си от порядъка на 83.5 процента. Тези резултати позволиха на застрахователното дружество да завърши
2001 г. с печалба от порядъка на 500 000 лева. Заделените застрахователнотехнически резерви през миналата година са над 15 млн. лв., което е 270% ръст спрямо
2000 г., съобщи специално за в."Застраховател" вицепрезидентът на „Орел-Г-Холдинг" Даниела Конова. Активите на компанията нараснаха с 12 млн. лв. и достигнаха 32.2
млн. лв., а броят на застрахованите лица надхвърли 1 милион, похвалиха се още от компанията. По броя на застрахованите лица „Орел Живот" е отново на второ
място след ДЗИ и е втората компания заедно с държавния застраховател, която е прехвърлила психологическата граница от 1 милион клиенти.
Според конкуренцията успехите на животозастрахова-телната компания от групата „Орел" се дължат на тъй наречените рентни застраховки. Те не са същински животозастра-хователен бизнес, с тях се
избягва плащането на данъци и приходите от тях изкривяват информацията за истинското състояние на животозастрахо-вателния пазар и съответно кой какъв дял държи от него. Според Конова упреците са
неоснователни, а делът на подобни застраховки е относително малък. По информация от дружеството в края на 2001 г. дългосрочните спестовни застраховки със срокове над 5 години заемат повече от 50%
от портфейла на „Орел Живот".
Успехите си мениджърите на застрахователната компания обясняват и с многото нови и атрактивни продукти, които са пуснали на пазара „Комбинирана здравна застраховка", „Злополука при пътнотранспортно
произшествие", „Живот, свързана с инвестиционен фонд" и други. Последната застраховка бе разработена от специалистите на компанията още през есента на миналата година, но бе пусната на пазара едва
през януари 2002 година. По думите на Даниела Конова новият застрахователен продукт се радва на много голям интерес от страна на клиентите и очакваният за първите три месеца на тази година премиен
приход само от тази застраховка е над 100 000 лева. Този все още „екзотичен" за нашите условия застрахователен продукт освен от „Орел Живот" се предлага единствено от ДЗИ и носи много прилична
доходност. Всъщност през миналата година жи-вотозастрахователното дружество начисли допълнителна доходност от резервите на своите клиенти в размер на 7.75%, една от най-големите предлагани от
българска застрахователна компания.
ИСТИНСКИ ПОДВИГ Е ПРЕДСТАВЯНЕТО НА „ВИТОША ЖИВОТ"
през последната една година. През първите две тримесечия на 2001 г. дружеството имаше по-скоро скромни приходи и държеше четвърто място на пазара.
Бумът дойде септември, когато дружеството инкасира 110-процентен ръст в приходите си и зае трето място по пазарен дял. Към края на годината резултатите на „Витоша живот" са още по-впечатляващи.
Например към 30 юни 2001 година, дружеството имаше премиен приход от 2.172 млн. лв., което се равняваше на 8.39% от пазара и му отреждаше четвърто място по приходи от застраховки сред компаниите от
бранша. В края на 2001 г. премийният приход на „Витоша живот" вече бе 10.3 млн. лв. или 11.80% от пазара, резултат, който отреди на компанията, престижното трето място сред живото-застрахователите.
Прирастът на дружеството за последната година е главозамайващо -цели 5 пъти. За сравнение през цялата 2000 г. компанията имаше 2.107 млн. лв. приход, а пазарният й дял бе 4.76% и заемаше четвърто
място, позиция, която „Витоша живот" постоянно заемаше и отстояваше през последните 2-3 години.
Доброто представяне на компанията според неговия изпълнителен директор Георги Георгиев се дължи на увеличените продажби на два продукта - пенсионни и здравни застраховки.
СЕНЗАЦИЯТА НА ПАЗАРА СЕ КАЗВА ЖЗК „БЪЛГАРСКИ ИМОТИ"
Ако доброто представяне на „Орел Живот" можеше да се прогнозира, „Витоша живот" изненада донякъде специалистите, то представянето на „Български имоти" разби на пух и прах всички
прогнози на аналитиците на живото-застрахователния пазар у нас. Сензация е най-точната дума за сериозното представяне на компанията през миналата година. В потвърждение на тази силна формулировка е
и фактът, че „Български имоти" изпревари по пазарен дял не кой да е, а „Алианц България живот". Иначе компанията се придвижи от пето на четвърто място. Зад това едно място обаче стои близо 5.5 пъти
увеличение на премийния приход на компанията. През 2001 г. събраните от „Български имоти" премии възлизат на 6.813 млн. лв., което й отрежда пазарен дял от 7.80% срещу 1.248 млн. лв. и 2.82% през
2000 година.
Каква е тайната на успеха от компанията засега отказват да коментират. Според специалисти от застрахователните среди успеха на ЖЗК „Български имоти" най-вероятно се дължи отново на прословутите
рентни застраховки. Каквато и да е причината, когато цифрите говорят, и конкуренцията мълчи.
„АЛИАНЦ БЪЛГАРИЯ ЖИВОТ" СЕ СМЪКНА
до неприличното за нейните възможности и авторитет пето място. След като през 1998 г. българо-немския животозастраховател заемаше второ място, през 1999 г., 2000 г. бе трети, то през миналата
година компанията бе детронира на от почетната тройка и зае пета позиция. Приходите на дружеството за миналата година възлизат на 6.353 млн.лв, а пазарният му дял се равнява на 7.28% процента.
По-ниските финансови показатели на „Алианц България" в никакъв случай не се дължат на по-лоша работа в компанията, а на супер-агресивното, в добрия смисъл на думата, пазарно поведение на „Витоша
живот" и „Български имоти". Освен в класацията по приходи „Алианц България" няма отстъпление нито в размера на премийните приходи, нито в пазарния дял. За сравнение през 2000 г. приходите от
застрахователни премии са били 2.906 млн. лв. или 6.56 процента.
Според търговския пълномощник на компанията Пламен Ялъмов изоставането не е толкова фатално и до няколко месеца те отново щели да си възвърнат добрите пазарни позиции. Основание за подобно
твърдение му давали повече от добрите финансови резултати, които животозастрахователното дружество инкасира за първите два месеца на тази година. За доброто развитие на компанията красноречиво
говори и фактът, че компанията е приключила годината с голям положителен финансов резултат. Що се отнася до клиентите на „Алианц България Живот" то те също спечелиха, тъй като дружеството начисли
най-голямата доходност за българския застрахователен пазар в размер на 10.06%, и то по всичките си видове застрахователни полици.
За 2001 г. пазарният дял на петте водещи животозастрахователни компании възлиза на 88.96%, което означава, че останалите 7 дружества държат скромните 11.04% от пазара. Почти всички застрахователни
дружества отбелязват ръст в дейността си, изразено със съответното увеличение на пазарното присъствие. Сред тъй наречените малки компании
НАЙ-СЕРИОЗНО ИЗРАСТВАНЕ ИМА ЖИВОТОЗАСТРАХОВАТЕЛНАТА КООПЕРАЦИЯ "ДОБРУДЖА-М
ЖИВОТ"
За миналата година тя е събрала премии в размер на 2.517 млн.лв, което представлява 2.89% от пазара. За сравнение през 2000 г. кооперацията е имала приходи в размер на скромните 214
000 лв. и пазарен дял от 0.48 процента, финансовите резултати показват, че компанията само за последната една година е увеличила приходите си 11.5 пъти.
Тайната на успеха според управителя на кооперацията Венелин Манев е чисто маркетингов, а освен това и на качеството на предлаганите услуги. Всъщност от „Добруджа-М живот" са акцентирали своето
внимание в продажбата предимно на здравни застраховки - ниша с голям потенциал, който големите само констатират, но не правят нищо за разработването й.
Най-изненадващото в случая с „Добруджа-М живот" е, че с финансовите си резултати тя изпреварва две живото-застрахователни компании със 100% чуждестранно участие - „Ей Ай Джи Лайф" и „Граве". За
първи път в най-новата ни застрахователна история кооперация изпреварва животозастрахователна компания, а в конкретната ситуация те не са и съвсем случайни. „Ей Ай Джи Лайф" и „Граве" са от 2-3
години в България и въпреки големия си потенциал и сериозните акционери, които стоят зад гърба им, не могат да се наложат на пазара. Въпреки това и двете компании имат прилично пазарно присъствие и
огромно поле за развитие. Що се отнася до стабилността и на двете институции, професионализма на хората, които работят за тях, и качеството на предлаганите услуги, то никой не ги подлага на
съмнение.
Притеснително е обаче твърде скромното представяне на останалите три взаимозастрахователни кооперации, чийто общ пазарен дял за миналата година е под 1 процент. Всъщност „Медик Център" се представя
повече от прилично за своите възможности - 711 000 лв. и пазарен дял от 0.82 процента. Що се отнася до другите две кооперации - „Тангра" и БВЗК, то техните приходи са в размер на няколко десетки
хиляди лева. Отпреди нова година се говори, че заради влошеното финансово състояние на кооперациите ще им бъде отнет лицензът. Проверка на в."3астраховател" обаче показа, че подобен въпрос не стои
на дневен ред пред Националния съвет по застраховане.
Що се отнася до преструктурирането на пазара, то със сигурност ще има такова, и то още през тази година. Прогнозите на почти всички специалисти са, че ще станем свидетели на отнемането на
лицензите, на промяна на собствеността на компании, поглъщания на компания, а освен това и на появата на абсолютно нови играчи на пазара. Сериозен дан в преструктурирането на животозастрахователния
пазар у нас ще има и предстоящата приватизация на ДЗИ.
Калин Димитров