Съвкупният премиен приход на 15-те компании у нас, които работят в сферата на животозастраховането към края на месец април е малко над 140 млн. лева
За сравнение - в края на същия месец на миналата година показателят беше почти 110 млн. лева. Това представлява ръст от над 25 процента.
Лидер на пазара е "Алианц България Живот", която почти е удвоила продажбите си към края на април спрямо същия месец на миналата година, сочат официалните данни на Комисията за финансов надзор, публикувани по-рано днес.
Компанията отчита премиен приход от 40,06 млн. лева при 122,49 млн. година по-рано. Това отрежда на дружеството пазарен дял от 28,5 на сто или с 8,1 пункта по-голямо присъствие на пазара.
Така "Алианц България Живот" изпреварва второто дружество в класирането - "Булстрад Живот Виена Иншурънс груп", което преди година имаше най-голям пазарен дял.
"Алианц България Живот" е на първа позиция и по обем на изплатени претенции с 14,91 млн. лева, откъсвайки се от втория в класирането - "Булстрад Живот Виена Иншурънс груп" с близо 7 млн. лева.
Животозастрахователният пазар у нас продължава силно да се концентрира - първите три компании имат общ пазарен дял от 64,5 на сто. Година по-рано показателят е бил в размер на 52,4%.
"Булстрад Живот Виена Иншурънс груп" се нарежда на второ място по продажби (31,18 млн. лв.), а на трето - "Уника Живот" (19,35 млн. лв.).
По традиция най-търсената полица си остава Застраховка "Живот" и рента с 93,44 млн. лв.
Възникналите претенции в сегмента са в размер на 33,28 млн. лева, което представлява спад близо 1 млн. лева за година.
Инвестицииите на животозастрахователите продължават да растат. В края на април тази година те са за над 1,07 млрд. лева, при 879 млн. лева година по-рано.
На фона на предпазливите прогнози за развитието на пазара в общото застраховане представителите на животозастрахователния сектор гледат доста по-оптимистично. През последните години сегментът генерира съществена част от общия ръст, отчитан на застрахователния пазар, като очакванията са силните темпове на растеж да се запазят.
Предпоставки за това не липсват. От една страна, общият обем на пазара все още е сравнително малък, което създава възможности за разрастване.
Очакваното възстановяване на икономиката се очаква да допринесе за подобряването на резултатите на животозастрахователите.
Благоприятни условия за развитието на бранша идват по линия и на някои други външни фактори. В годините преди кризата ръстът на банковото кредитиране беше един от основните двигатели за развитието и на животозастрахователния сектор. Дори и в периода на кризата банковото застраховане остава сред най-добре развиващите се канали за продажби, като очакванията им са тенденцията да се запази.
Друг съществен фактор за ръст в сектора е продължаващата тенденция за намаляване на лихвите по банковите депозити. Въведеният от началото на 2013 г. данък върху доходите от лихви по срочни депозити също оказа известен положителен ефект в тази посока, тъй като пренасочи част от потребителския интерес към алтернативни форми на спестяване като инвестиционни фондове и инвестиционни застраховки "Живот".