Паралелно на намаления брой на учениците в страната, намалява и този на преждевременно отпадащите от системата. През учебната 2007/2008 г. техният брой е почти 23.3 хиляди, а през 2013/2014 г. - 17.7 хиляди
От 856 хиляди през учебната 2007/2008 г., българските ученици са намалели до 749 хиляди през 2013/2014 г. или с около 107 хиляди. Причината е демографският срив в комбинация с нарастващ дял на емигриращите в чужбина семейства. Докато през 2007 г. това е повод за напускане на българското училище за около 19% от всички отпаднали, шест години по-късно делът на емигриралите деца е вече над една трета.
Това показва одит на Сметната палата за социалните и икономическите ефекти от оптимизирането на училищната мрежа за периода от 2012-2014 г., публикуван днес. Повод за одита са притесненията, че броят на училищата в страната не отговаря на значително намаления брой на децата в училищна възраст, което е и предпоставка за неефективност на образователната система.
Паралелно на намаления брой на учениците в страната, намалява и този на преждевременно отпадащите от системата. През учебната 2007/2008 г. техният брой е почти 23.3 хиляди, а през 2013/2014 г. - 17.7 хиляди. Почти половината от тях са напуснали по общо формулирания повод "семейни причини". Около 18 на сто напускат, просто защото не желаят да учат повече.
Най-рисковите фактори за преждевременно напускане на училище остават социално-икономическите - бедност, безработица, неграмотност или незаинтересованост на родителите.
Най-драстично намалява броят на учениците в малките населени места, поради ниската раждаемост, миграцията на младото население към областните и икономически развитите центрове в страната и в чужбина. Това води до един основните проблеми на неоптимизираната образователна система - наличието на голям брой маломерни и слети паралелки.
Такива паралелки не отговарят на съвременните изисквания за качествено образование и оскъпяват образователния процес. Затова целта е да се стимулира постепенното премахване на тези паралелки, пише в доклада на Сметната палата.
От 2012 г. до 2014 г. са закрити и преобразувани 55 училища по финансираните общински програми за оптимизация на училищната мрежа. Това е с 22 повече, отколкото първоначално е било планирано. В това число влизат и преобразувани и закрити професионални гимназии, в които в последните години оставали много незаети места и неизползвано оборудване.
На фона на намаляващите ученици, намаляват и учителите. От 2007 г. до 2013 г. преподавателският персонал в основното и средното образование се е стопил със 17% от 54 хиляди на 45 хиляди. Въпреки това съотношението учител-ученик в България остава по-високо от средното за ЕС. Нараства делът на преподаватели в пенсионна и предпенсионна възраст, а младите хора в системата са трайно малко - под 1%.