Икономическата криза по-скоро разкри структурните проблеми на малкия и среден бизнес в Гърция, голямата му зависимост от вътрешното търсене и недостатъчното инвестиране в производството на стоки и услуги за износ
Тежък удар понесе малкият и среден бизнес в Гърция по време на кризата – за 7 години, от 2008 до 2014, от бизнес картата на страната са изчезнали близо 229 000 малки и средни фирми и са изгубени около 700 000 работни места. Според проучване, публикувано в последното месечно издание на Центъра за планиране и икономически изследвания и цитирано от GRReporter, причините за тази ситуация са свързани не само с трудностите, предизвикани от икономическата криза и ограничения достъп на малките и средни фирми до банково финансиране.
Икономическата криза по-скоро разкри структурните проблеми на малкия и среден бизнес в Гърция, голямата му зависимост от вътрешното търсене и недостатъчното инвестиране в производството на стоки и
услуги за износ.
Според изчисленията на Европейската комисия, през 2014 г. броят на малките и средни фирми в Гърция е намалял с 26,6% спрямо 2008, предизвиквайки същевременно спад на добавената стойност с 40,2% (от
55 милиарда евро през 2008 до 32,8 милиарда евро през 2014), а на заетостта с 29,3%.
По-тежко са засегнати средните фирми, чийто брой през посочения период е намалял с 35%, заетостта е свита с 36,3%, а добавената стойност – с 41,5%. Както се посочва в проучването, подписано от Ерси Атанасиу, изследовател от Центъра за планиране и икономически изследвания, кризата явно е създала по-сериозни проблеми с оцеляването на средните фирми (с персонал под 250 души), отколкото на малките (даващи работа на по-малко от 50 работещи), тъй като по-големият мащаб означава и по-високи фиксирани оперативни разходи, по-големи нужди от кредитиране и евентуално по-малка гъвкавост що се отнася до приспособяването към променящите се условия на пазара.
Освен това макар и частичното заместване на фирми, напускащи пазара, с навлизането на нови такива, е много по-трудно при средните предприятия, отколкото при малките или много малките, тъй като учредяването на средни компании поставя по-високи изисквания от гледна точка на необходимия капитал и по принцип изисква по-благоприятен икономически климат.
Браншовете на малките и средни фирми, в които са отчетени най-големи загуби, са строителството и търговията на едро и дребно. По-конкретно, за посочения период в строителния бранш е отчетена
загубата на 82 000 фирми, 215 000 работни места и 2,5 милиарда евро добавена стойност, а в търговията са изгубени 61 000 фирми, 206 000 работни места и 9,6 милиарда добавена стойност.
Тези данни разкриват сериозните дисбаланси в модела на развитие на гръцката икономика, свръхпотреблението и съпътстващото го свръхкредитиране в държавния и частен сектор, свръхинвестирането в
жилища, обръщането на производствената ориентация повече към задоволяването на вътрешни нужди и по-малко към стремеж за придобиване на дялове на международните пазари.