Хората, страдащи от това разстройство, отдават на дигиталното забавление приоритет пред други жизнени интереси и ежедневни дейности, дори и при негативни последици
Твърде голямата страст към видеоигрите ще бъде официално призната като психично разстройство. Световната здравна организация (СЗО) е приела преработена Международна статистическа класификация на
болестите и свързаните с тях здравни проблеми (ICD-11), която за първи път включва "игрално разстройство, което се счита за болезнена зависимост”, пише TechNews.bg. "Игралното разстройство” в ICD-11 е поставено веднага след "хазартното разстройство” и описва почти дума по дума последното, като
"хазартът” се заменя с "компютърни игри”. "Хазартното разстройство” е описано като "патологичен хазарт” в класификацията ICD-10, която СЗО е ратифицирала през 1990 г. Текстът на ICD-11 бе завършен
преди година. Сега, на 72-та Световна здравна асамблея, той беше официално приет. Редакциите ще влязат в сила на 1 януари 2022 г.
ICD е система за класифициране на болести и разстройства за целите на епидемиологичните изследвания, управлението на здравето, информирането и клиничното лечение. Тя съдържа глава за психичните,
поведенческите или невропсихиатричните разстройства, в които се споменава и пристрастяването към игрите. Според описанието, болестта се характеризира с модел на постоянно или повтарящо се геймърско
поведение (във връзка с "цифрови игри” или "видеоигри"), което може да се прояви онлайн (т.е. чрез интернет) или офлайн.
Хората, страдащи от това разстройство, могат да имат лош контрол над времето за игра, издигайки значението на игрите до такава степен, че дигиталното забавление да има приоритет пред други жизнени
интереси и ежедневни дейности. И накрая, хората могат да продължат да се гмурват в игрите или дори да увеличат вниманието си към тях, въпреки появата на различни негативни последици.
Многомилиардната игрална индустрия не можа да реагира на това решение на СЗО. В съвместно изявление представители на индустрията на Европейския съюз и на седем други държави призоваха СЗО да
преразгледа решението за включване на игралните разстройства в ICD-11.
"СЗО е уважавана организация и нейното ръководство трябва да се основава на редовни, значими и прозрачни изследвания, провеждани от независими експерти”, се казва в изявлението. "Геймърското
разстройство не се основава на достатъчно убедителни доказателства, които биха могли да оправдаят включването му в един от най-важните нормативни инструменти на СЗО”.
Когато СЗО финализира текста на ICD-11 миналата година, Асоциацията за развлекателен софтуер се противопостави на включването на "геймърското разстройство” в списъка на болестите с аргумента, че
подобен ход е много безразсъден и по същество отвлича вниманието от реалните проблеми на психичното здраве на хората, като депресия или социално тревожно разстройство.
още по темата
Миналата година експерти в областта на психичното здраве критикуваха включването на "игралното разстройство” в официалния списък на болестите, наричайки решението "прибързано” и определиха
диагнозата като неправилна. Твърди се, че азиатски държави-членки на СЗО са оказали натиск върху организацията да добави "игралното разстройство” в класификацията.
Факт е, че Китай и Южна Корея вече официално се борят с пристрастяването към игрите на законодателно ниво. На свой ред СЗО отрича, че политическият натиск е повлиял на одобрения текст.
Трябва да се отбележи, че ICD не е закон и няма правна сила. Но това влияе силно върху начина, по който професионалистите и политиците подхождат към въпроса, предлагат лечения или нови възможности
за регулиране на общественото здраве. Въздействието на ICD-11 може да се почувства осезаемо – например, много психолози се сблъскват с факта, че родителите смятат прекомерното увлечение на децата
си към игрите като отделна болест, а действията на СЗО могат да засилят страховете им и да ги доведат до погрешни действия.
Компютърните игри, при разумен подход, носят полза: някои жанрове могат да развиват памет и тактическо мислене, да подобрят скоростта на реакцията и вниманието, да не говорим за настроение и
релаксация.
Според проучване, на което се позовава Polygon, 3D платформите са в състояние да предпазват от болестта на Алцхаймер: увлечението по този жанр на хората над 55 години води до увеличаване на
количеството сиво вещество в хипокампуса. Основното нещо, както и с всяка друга дейност, е да се играе с мярка.