Отново има опасност от напрежение сред превозвачите на българско-турската граница. Причина за това е, че все още не може да се проведе двустранна среща, на която да се договори квотата за разрешителни за превози за 2014 година
Това съобщи Димитър Ганев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", цитиран от агенция "Фокус".
Той обясни, че заявката за такава среща е отправена от транспортния министър Димитър Папазов още през юли, а през ноември е изпратено уведомително писмо. От турска страна обаче не се е получил отговор, а вместо него са изпратени разрешителните, които са съгласно квотата, договорена през 2012 за 2013 година - от 5 хил. разрешителни.
Съгласно правилата за спогодба между България и Турция, ако една от страните не изяви желание за промяна на броя на разрешителни, остава същият брой.
"Не сме съгласни с тази квота, защото считаме, че не е удобна за нас", посочи Димитър Ганев.
Затова на реципрочен принцип България е изпратила същия брой разрешителни и нова заявка за среща по темата.
"Тук възниква един проблем, който се състои в това, че на турците им трябват твърде много разрешителни, за да транзитират в България. По квотата, която е от 2012 година, са получили 250 хиляди разрешителни", допълни Ганев.
Анализът показва, че турските превозвачи ползват само около 125-130 хил. разрешителни, а българските превозвачи използват за транзит през Турция около 10 хиляди разрешителни.
От турска страна обаче, вместо да приемат предложението за среща, са поискали България да им предостави половината от старата квота, т.е. 125 хиляди разрешителни, и тогава да се преговаря.
От Турция е изпратено и писмо, с което български власти се уведомяват, че от 30 януари ще бъде спряно използването на всички разрешителни.
Междувременно България е отпуснала още 10 хил. разрешителни, които обаче са били обезсилени от турските власти. Според Ганев обаче превозвачите от южната ни съседка не са наясно с това обстоятелство, поради което смятат за виновна страна България.
Заради това е възможно да се стигне до струпване на много товарни автомобили на границата между двете страни и до затварянето на границата.
"На Турция й харесва старата квота разрешителни, но на нас – не. А щом една страна иска промяна на квотите и диалог по някаква тема, те трябва да проведат среща и да се договорят", обобщи Димитър Ганев.
Вече е проведена среща по темата с турския посланик в София, който поел ангажимент да предаде информацията на турското правителство.
Напрежението сред превозвачите за българско-турската граница се нагнетява от турската страна, обяви и Петко Ангелов, заместник-председател на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт. Той определи ситуацията като "извиване на ръце".