Застрахователят в киното винаги е изключително начетен и то в различни области на живота и много често е много привлекателен
Настъпи сезонът на новите кинопродукции и фестивалите. По правило, сред героите на големия екран най-много са спасителите на света, шпионите и магьосниците. Те са красиви, силни, благородни и дори
да се случи във филма да са лоши, някак все ги приемаме от страната на добрите. Обича ли седмото изкуство застрахователите? Отговорът е категоричен – не. И ако има изключения, те само потвърждават
правилото. Архивите обаче показват недвусмислено, че в сюжетно отношение киното експлоатира застрахователната индустрия като залог за успех.
Застраховането предизвиква интереса на известни режисьори актьори
В образа на застраховател нерядко влизат такива велики звезди като Бърт Ланкастър и Ава Гарднър във филма The killers (1946 г.). Сюжетът разказва за двама килъри, убили работник от бензиностанция.
Агент на застрахователна компания разследва убийството.
Великите режисьори също са изкушени от застрахователната индустрия. Били Уайлдър, двукратен носител на Оскар за режисура и трикратен – за сценарий, исползва темата в три свои филма: „Двойна застраховка“ / Double Indemnity (1944); „Апартаментът“ / The Apartment (1960) с Джак Лемън и Шърли МакКлейн в главните роли, както и „Курабийка с късметче“ / The Fortune Cookie (1966) с Джаек Лемън и Уолтър Матау.
Друг популярен „застрахователен филм“ на Уайлдър е „Как да откраднеш милион“ / How to Steal a Million (1966) с Одри Хепбърн и Питър О'Тул.
Всепризнатият майстор на съспенса Алфред Хичкок също вижда добри възможности за печалба в застрахователната тематика. Във филма „Да хванеш крадец“ / To Catch a Thief (1955) Джон Роби (Кари Грант), в миналото крадец – е основният заподозрян в серия кражлби на ювелирни украшения. Джон убеждава застраховател в своята невиновност и сам се заема с търсенето на истинския крадец.
Застрахователната тема се появява и в друг филм на Хичкок - Набеденият виновен / The Wrong Man (1956) (1956).
Основните застрахователни киножанрове: крими, комедия, драма и анимация
Най-често застраховането влиза в сюжета на криминалетата, такива като: „Клопка“ / Entrapment (1999) с Шон Конъри и Катрин Зита-Джоунс; „Аферата Томас Краун“ / The Thomas Crown Affair (1999) с Пиърс
Броснан, Фей Дънауей, Рене Русо и Бен Газара; „Безупречен“ / Flawless (2007) с Деми Мур.
Комедийният жанр също е привлечен от застраховането и пример за това е „Проклятието на нефритения скорпион“ / The Curse of the Jade Scorpion (2001) на Уди Алън. Самият режсьор изпълнява една от ролите, а сред неговите екранни партньори са Хелън Хънт, Дан Акройд и Чарлийз Терон.
Друг пример за „застрахователна“ комедия е „Завръщането на Поли“ / Along Came Polly (2004) с Бен Стилър и Дженифър Анистън. Лентата разказва за най-добрия експерт по рискови ситуации в известна застрахователна компания, специалист по минимизиране на риска.
Още един филм по темата е „Шоуто на Труман“ / The Truman Show (1998) с Джим Кери и Ед Харис.
Застраховането е благодатна почва и за драмите. Във филма „Ударът“ / The Rainmaker (1997) на Франсис Форда Копола се разказва за голяма застрахователна компания, която се опитва да се
измъкне от плащането на лечението на млад мъж, диагностициран с левкемия. Семейството му наема млад адвокат, чието първо дело е точно това. Той трябва да преодолее много препятствия във и извън
съдебната зала, докато се опитва да разбере какво означава да бъдеш адвокат и колко далеч трябва да стигнеш, преди да предадеш принципите си. Филмът блести със звезди като Мики Рурк, Мат Деймън,
Джон Войт, Дани Де Вито.
Застраховането се появява и в анимацията – главният герой на „Феноменалните“ / The Incredibles (2004) на Disney работи в застрахователна компания.
Кинополиците: животозастраховки, здравни застраховки, имуществени застраховки и нови застрахователни продукти
Застраховането на здравето и живота е често срещана тема в „седмото изкуство“. Тя се появява в трагикомедията „Сенаторът“ / Bulworth (1998) с участието на Уорън Бийти и в „Обявявам ви за законни
Чък и Лари“ / I Now Prounonce You Chuck and Larry (2007) с Адам Сандлър и Джесика Бийл.
Имущественото застраховане, например от риска кражба, е използвано в споменатия филм „Аферата Томас Краун“ / The Thomas Crown Affair(1999).
Кинематографът е увековечил и други застрахователни продукти. Така например, целият сюжет на филма „Доказано жив“ / Proof of Life (2000) с Ръсел Кроу и Мег Райън се върти около застраховките от
отвличане.
Сюжетът на „Курабийка с късметче“ / The Fortune Cookie (1966) пък използва темата за застраховките на отговорности.
Създателите на филми не се ограничават само до използването на съществуващи продукти и измислят нови. Действието на фантастиката „Остроът“ / The island (2005) с Юън Макгрегър и Скарлет Йохансон
пренася зрителя в 2019 г., когато човешки клонинги купуват животозастраховки.
Основните теми: застрахователното мошеничество и погрешното мнение за „скучния“ застраховател
Темата за застрахователните измами заема важно място в киното, както можем да се убедим от американското криминале „Двойна застраховка“ / Double Indemnity (1944), например. Филмът разказва за
чаровен застрахователен агент, който се среща случайно със съблазнителна домакиня след рутинно обаждане за подновяване на автомобилната застраховка на съпруга ѝ. Постепенно застрахователят е
увлечен във флирт с неустоимата съпруга, докато в един момент тя се интересува дали може да се издаде застраховка-живот за мъжа ѝ без неговото знание. Агентът заподозрява, че има нещо гнило в
цялата ситуация.
Сюжетите за застрахователните измами са изключително благодатни за кинематографистите, но в реалния живот те водят до сериозни последици. Това е част от идеите, които прокарват и филмите на тази тематика.
Като цяло, застрахователят в киното винаги е изключително начетен и то в различни области на живота и много често е много привлекателен.