Практиката е критикувана за нарушаване на поверителността на клиентите и правата на потребителите
Някои застрахователни компании в САЩ използват наблюдение с дронове, за да решат дали да застраховат домовете на клиентите си, или да им откажат покритие, сочи наскоро оповестен от The Wall
Street Journal (WSJ) доклад. В някои случаи това е довело до отказ на застрахователите да застраховат жилища поради предполагаеми проблеми със състоянието на покривите, пише interestingengineering.
Тази нова тактика, разглеждана като начин за премахване на високорисковите полици, разгневи клиентите. Според доклада 99% от жилищата на американците са каталогизирани като част от финансирания от
индустрията Geospatial Insurance Consortium. Нещо повече, компютърни модели се прилагат за идентифициране на всякакви проблеми, засягащи застрахователните полици, като например повредени керемиди
или други проблеми по покрива, неподдържан двор, надвиснали клони на дървета, недекларирани плувни басейни или батути. Снимки, отразяващи всички тези особености, стават основание за неподновяване
на застрахователните полици, пише WSJ. Така застрахователите се оказват шпиони на своите клиенти, като твърденията са, че застрахователите наемат частни компании, които да заснемат имотите и да
предоставят изображенията, като това обикновено става без знанието или предварителното съгласие на собствениците на сгради. За въздушните изображения се използват различни инструменти: дронове,
безпилотни самолети, балони за голяма надморска височина. Сателитните изображения също набират все по-голяма популярност.
Пред WSJ Ейми Бах, изпълнителен директор на потребителската група United Policyholders, коментира, че е налице драстично увеличение в цялата страна на доклади от потребители, които са били
отхвърлени от техните застрахователи въз основа на такива въздушни изображения на имотите им. Отказват от застраховане получават не толкова перфектни домове, а целта е ограничаване на големите
загуби от застрахователни събития.
Застрахователните компании се оправдават, че при сключване на имуществена застраховка клиентите се съгласяват с инспектиране на имотите като част от споразумението по полицата. Правенето на снимки
на имота от въздуха е по-малко инвазивно от извършването на лични инспекции, посочват от застрахователните компании. "Ако покривът ви е на 20 години и една градушка ще го събори, трябва да платите
повече от някой с чисто нов покрив", обясняма главният изпълнителен директор на Allstate Том Уилсън пред WSJ.
Това обаче повдига опасения относно поверителността на клиентите и може да нарушава техните потребителски права. Също така безпокойство предизвика и възможността за клиентите да оспорят потенциално
остарели или неточни изображения.
Това дори принуди някои служители да напуснат позициите си в застрахователните компании. "Сякаш използват каквото и да било като извинение, за да откажат на хората покритие", казва Никол Бринк,
която напусна работата си във Farmers Insurance. Нийл Пиърсън, консултант, работещ с компании за изображения, казва, че въздушните изображения могат да се актуализират ежедневно до 2030 г., ако
изстрелването на сателити върви по план. "Може да стане интересно от гледна точка на поверителността, тъй като... даден имот може да бъде наблюдаван ежедневно с висока разделителна
способност", казва той и допълва, че това е малко оруелско. "Технологията е много по-напред от всякаква защита на потребителите", обяснява пред WSJ Дъглас Хелър, директор застраховане в
Американската Федерация на потребителите. От потребителските организации са категорични: със сигурност не е приятно клиентите да плащат по-високи премии, но по-лошо от това е да не могат
изобщо да застраховат имотите си.