До 85.5% достигна делът на автомобилните и имуществените застраховки Масово навлизане на електронните технологии в застраховането през 2003 година прогнозираха участниците в семинара на тема "Информационните технологии за застраховането и пенсионното осигуряване" през изминалата седмица.
Това важи най-вече за оферирането на застрахователни продукти и в по-малка степен за сключването на застрахователни полици. Във форума участваха представители на 150 компании от пенсионния и
застрахователния бранш. Като цяло участниците в семинара се обединиха около становището, че в пенсионното осигуряване значително по-бързо се въвеждат новите информационни технологии, докато
застрахователите като цяло са доста по-консервативни в това отношение. Според Румен Гълъбинов, директор на Агенцията за застрахователен надзор, в наблюдавания от неговото ведомство сектор се
наблюдава изоставане по отношение на IT технологиите в сравнение и с банките. Гълъбинов счита, че това се дължи на наложените от БНБ изключително високи стандарти в тази област. Застрахователният
надзор у нас също ще приложи подобни мерки, защото според
г-н Гълъбинов "няма друга алтернатива", тъй като застрахователният бизнес ще се определя от натрупване на огромни масиви информация.
В сравнение със световния опит постигнатото в българския застрахователен пазар по отношетие на практическото "електронизиране" на бранша експертите са единни, че процесът едва сега започва. Това ще
зависи основно от степента на компютризация и изграждане на надеждни мрежи вътре в компаниите. Гълъбинов отбеляза, че засега онлайн сключване на застраховки се предлага най-вече при "Гражданска
отговорност", свързана с притежаването и използването на МПС, и при някои разновидности на застраховката "Злополука", но като цяло "водещите застрахователи реагират адекватно" на изискванията на
пазара.
По данни на Pricewaterhouse Coopers и списание The Economist премиите на застрахователите от продажбите на полици по Интернет понастоящем представляват едва около 2%, като към 2005 година се
предвижда тези премии да нараснат на 16%. По оценка на Swiss Re към същата година продажбите на стандартни видове индивидуални застраховки чрез Интернет ще обхванат 5 до 10 процента от пазарите в
САЩ и 3 до 5 процента от пазарите в Европа. Ефектите от електронната търговия са многостранни, но от гледна точка на застрахователите на предно място излиза предимството от снишаването на
аквизационните и ликвидационните разходи с около 12 - 15%. Очаква се най-масово да бъдат сключвани автомобилни застраховки, като през тази година в осем най-развити западноевропейски страни
прогнозираният дял на Интернет продажбите в този бранш възлиза на 13%.
Темповете на развитие на застраховките през Интернет у нас ще зависят изцяло от общия тренд на развитие на сектора, а последните анализи на АБЗ, огласени през изминалата седмица, сочат, че за
деветмесечието на 2002 г. делът на автомобилните и имуществените застраховки в общото застраховане е 83.5%, като темпът на прираст на брутния премиен приход в застраховането за деветмесечието на
миналата година спрямо същия период на 2001 г. е 23.5%. Застрахователното проникване за цялата 2002 година се очаква да надхвърли 1.7%, което през 2001 г. е било 1.61%.