Все още е твърде рано да се прогнозират загубите за застрахователния бранш
Фалитът на най-старата в света независима туристическа компания – британската Thomas Cook, ще доведе не само до най-голямата в мирно време операция по връщане в родината на британци, но и до
масови претенции към застрахователите. 600 000 клиенти на туроператора са в чужбина и това принуждава и правителства, и застрахователни компании да координират връщането им у дома.
Thomas Cook Group, в чийто състав влиза авиокомпанията Thomas Cook, не успя да се рекапитализира и всичките структурни подразделения на групата прекратиха дейност.
Групата се нуждаеше от още 200 милиона британски лири в допълнение към пакета от 900 милиона британски лири, който вече беше договорен. Спасителната сделка бе уговаряна месеци наред, но в крайна
сметка се провали и не беше сключена. "Управлението на компанията достигна до извода, че няма друг избор, освен да предприеме стъпки за незабавно влизане в принудителна ликвидация", се казва в
съобщение от групата. Към момента от първостепенна важност е всички клиенти на туроператора да бъдат върнати в страната си, коментира британският премиер Борис Джонсън. Той определи ситуацията като
"много сложна", но добави, че се прави всичко възможно клиентите на Thomas Cook да се приберат у дома. Британският орган по гражданско въздухоплаване организира за своя сметка чрез гаранционния
фонд Atol завръщането на британците до 6-ти октомври.
След тази дата туристите ще трябва да уредят завръщането си за своя сметка. Извън Великобритания прибирането на туристите по родните им места ще бъде координирано от застрахователните компании.
Фалитът на Thomas Cook показа важността на застраховките за пътуване. Все още е твърде рано да се прогнозират загубите за застрахователния бранш.
Вчера българският министър на Туризма Николина Ангелкова съобщи, че днес свиква спешна среща с всички хотелиери и туроператори, Комисията за защита на потребителите, британското посолство и други заинтересовани, за да се направи прогноза за последиците от фалита у нас. Министър Ангелкова каза, че е получен формуляр, чрез който могат да бъдат заявени претенции по пакетната услуга на компанията и този формуляр ще бъде разпратен на всички заинтересовани. Той ще бъде публикуван и на сайта на Министерството на туризма. "В контакт сме с всички – британското посолство и ръководството на "Томас Кук", за да минимизираме максимално негативните последици и да направим възможното, за да защитим пазара", увери още тя. Министър Ангелкова прогнозира, че този фалит ще доведе до затруднения за сезон 2020. Предстоят сериозни анализи и разговори за следващото лято. Риск за всички, които работят с "Томас Кук", има, коментира още тя. Туристите, които британската компания води в България са между 350 000 и 450 000 на година. В момента нейни клиенти в България са около 2500 души, информира още министърът.
Пред БНР Даниела Стоева, председател на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти, определи фалита на "Томас Кук" като най-стресиращото събитие в туристическия бранш в
европейски и дори в световен мащаб. По думите й се очакват сериозни последствия. Тя подчерта обаче, че това събитие е било предизвестено до известна степен. Според нея индикации за сериозни
финансови затруднения е имало още в края на миналата година: "Това ще се превърне в едно цунами. Това са работни места. Освен хотелиери, това са екскурзоводи, транспортни фирми, местни
туроператори", посочи Стоева в предаването "Преди всички".
Стоева увери, че българските клиенти на "Томас Кук" ще бъдат обезщетени: "Томас Кук" е член на британския гаранционен фонд за пакетни пътувания. Всички претенции по отношение на обезщетения за
неизпълнени туристически пакети ще трябва да бъдат отнесени към този гаранционен фонд"