Щетите по задължителната застраховка „Гражданска отговорност” през тази година продължават да нарастват – средното обезщетение за имуществени щети нараства с 9,9% към 30 септември 2024 г. Ръстът продължава да се влияе от по-високите цени на труда и резервните части в автосервизите и постепенното модернизиране на автомобила флота, пише Чешката служба на застрахователите (CKP).
Както през предходните години, така и през тази се увеличават щетите по задължителната отговорност. Увеличава се и средната обезщетена имуществена щета, която към 30 септември 2024 г. е нараснала с 9,9%. Растежът продължава да се влияе от по-високите цени на труда и резервните части в автосервизите и постепенното модернизиране на автопарка. Инфлацията в цялата икономика все още имаше ефект върху инфлацията на щетите.
Обезщетенията за неимуществени вреди също нарастват на годишна база поради увеличението на заплатите със 7,5%. Новият Граждански кодекс и свързаното с него редовно остойностяване на сумите за обезщетения за болка и трудното социално приложение имат дългосрочен ефект върху нарастването на здравните увреждания. Подобно на предходните години стойностите на средната щета и средната застрахователна премия продължават да се разминават.
Общият брой на исковете също се е увеличил през 2024 г. Спрямо 249 хил щети през 2022 г. и 259 хил през 2023 г. се очаква по-нататъшно увеличение на броя на щетите, обработвани по задължителната застраховка за тази година до 269 000, което представлява увеличение от 4%.
Броят на здравните наранявания на годишна база стагнира
След предишния годишен ръст на броя на нараняванията на здравето между 2022 г. и 2023 г. в диапазона от 10,6%, прогнозният брой за тази година от 11 802 наранявания на здравето е с още 1% по-висок от през 2023 г. В случай на увреждания на здравето, в момента приблизително 91% от тях произтичат от леко нараняване, а 7,1% са свързани с тежко ранена жертва на пътнотранспортно произшествие и 1,9% от всички здравни искове са искове, свързани със смъртта на жертва на пътнотранспортно произшествие, включително напр. законни претенции на оцелели и други.
През последните пет години здравните щети, свързани със сериозни наранявания и смърт, представляват приблизително 9% до 14% от всички здравни щети, но те допринасят от 56% до 73% от общата отговорност за здравни щети. "Делът на исковете за тежки щети в общата отговорност за здравни искове постепенно намалява. Също така през 2024 г. ще има по-малко случаи по отношение на броя на застрахователните събития, свързани с тежки наранявания и смърт, когато само тези смъртни случаи от пътнотранспортно произшествие оказват влияние върху застраховката "Гражданска отговорност", ако жертвата е убита, а не виновникът на пътнотранспортното произшествие", добавя Петр Йедличка, актюер на Чешката служба на застрахователите.
Застрахователните компании очакват по-високи обезщетения поради инфлацията на щетите
За 2024 г. се очаква общите изплатени обезщетения да бъдат 17,9 милиарда CZK, което надвишава стойността от 2023 г. от 16,7 милиарда CZK с 1,2 милиарда CZK в размер на 14,9 милиарда CZK, това е увеличение от 3 милиарда CZK. В допълнение, задълженията, свързани с дългосрочни плащания, особено за здравни щети, се очаква да възлизат на 2,2 милиарда CZK за 2024 г., което също надвишава стойността на годината преди covid 2019, когато тази стойност беше 2 милиарда CZK. Причината за нарастващите задължения по искове се крие основно в инфлацията на исковете.
Други видове искове също са повлияни от икономически и инфлационни влияния, свързани с нарастването на заплатите, засягащи компенсацията за загуба на доходи, разходите за грижи в рамките на домакинската помощ и нарастването на разходите за здравеопазване. Следователно не е изненадващо, че в сравнение със ситуацията преди прилагането на NOZ, средните стойности на компенсациите са се увеличили с десетки проценти, по-специално:
- Еднократните суми за обезщетение за психични щети на оцелели от жертви на пътнотранспортни произшествия се увеличиха средно за цялата щета (т.е. за всички оцелели от една смърт) от 1,25 милиона CZK на 2,25 милиона CZK чрез приложения на NOZ (ръст със 78%) и друго ясно увеличение се наблюдава през 2024 г., когато средният размер на тези щети отново се увеличава до 3,6 милиона CZK, което представлява допълнителен ръст от 60%.
- Компенсацията за трудността на социалното приложение също се увеличи след предишното увеличение поради BNOZ, което преди 10 години представляваше скок от 176 000. CZK до 458 хиляди CZK (т.е. ръст от 159%) също ясно се е увеличил през последните две години до нова средна стойност от 617 000. CZK, което представлява ръст от още 35%.
" Наистина ясен ръст на годишна база от все още много високите 9,9% се регистрира при имуществени щети по застраховка "Гражданска отговорност" в рамките на тези случаи, които възникват и са уредени през същото тримесечие. В общата прогноза за инфлацията на щетите за всички имуществени щети има частична корекция от 11,7% до 7,3% в сравнение с миналата година, което все още представлява значително увеличение на имуществените щети с фундаментално въздействие върху задълженията за отговорност", обяснява Петр Йедличка.
Какво е инфлация на щетите?
Сред основните причини за инфлацията на щетите са нарастващите цени на труда и резервните части в автосервизите. Друга причина е постепенното модернизиране на автопарка и съответно по-високите технологични и финансови изисквания за ремонт на автомобили. "Разбира се, много високата инфлация в цялата икономика също имаше значителен ефект върху инфлацията на щетите, докато текущото намаляване на инфлацията на щетите не означава намаляване на средните щети, а само нейното по-нататъшно, малко по-ниско увеличение", описва Петр Йедличка причините за инфлацията на щетите и нейното тълкуване.
Eлектрически скутери с риска на по-висока категория мотоциклети
От 1 април 2024 г. задължението за задължителна застраховка важи и за е-скутери и други нерегистрирани превозни средства, които имат по-голямо тегло над 25 кг и по-висока конструктивна скорост над 14 км/ч или скорост над 25 км /ч. Близо 15 хиляди са затворени през първия месец. нови договори, докато през следващите месеци този брой рязко спада (май – 5 хил., юни – 3 хил.). За наблюдавания период застрахователните компании до момента са регистрирали 175 щети на обща стойност 9 млн. CZK и други 16 незастраховани претенции с общ размер на щетите от 1,6 милиона. CZK, които попадат извън обхвата на исковете на застрахователните компании в задълженията на ČKP. " В случая на електрическите скутери може да се каже, че техният риск досега съответства на по-високите и по-рискови категории мотоциклети ", добавя актюерът на ČKP Петр Йедличка.
Таксиметровите превозни средства и тяхната опасност
През юли 2020 г. бяха либерализирани условията за работа с таксита, което доведе до увеличаване на броя на тези превозни средства. Оказва се, че честотата на щетите (рискът от причиняване на щети) за такситата през 2024 г. е около 16% (4,7 пъти по-висок риск от обикновените леки автомобили). През 2019 г., т.е. преди либерализацията, честотата на щетите за такситата е била едва 13%.
Стабилизиране на растежа на застрахованите превозни средства след предишни турбуленции
Общият брой на застрахованите превозни средства от всички видове и категории с валиден договор за POV застраховка надхвърли стойността от 9,57 милиона през втората половина на 2024 г. превозни средства. Ръстът на целия застрахован портфейл на годишна база достига ниво от около 2,9%, което потвърждава, че ситуацията се стабилизира на фона на предишната турбуленция в растежа му, а ръстът на броя на застрахованите автомобили също оказва частично влияние. от около 28 000 новозастраховани превозни средства. нерегистрирани превозни средства, което включва главно електрически скутери.