26 Ноември 2024, 04:10 Днес (0) | Вчера (2)

Застраховки от позор4

15 Март 2016 12:15 ИНСМАРКЕТ по статията работи: Албена Алексиева
A+ A-
Последна редакция: 15 март 2016, 17:57
Под лиценза на creativecommons

Застраховането от „позорни постъпки“ на знаменитости от света на спорта, модата, изкуството и въобще обществения живот все повече набира популярност сред рекламодателите

Признанието на ракета №1 в света на женския тенис – Мария Шарапова, че е приемала забраненото отскоро вещество мелдоний, заради което допинг пробата й се оказа положителна, оправда старата поговорка, че злото никога не идва само. За производителя на  тенис ракети Head признанието също е проблем, както и за останалите спонсори в света на спорта.

Ето защо застраховането срещу "позорни постъпки" все по-бързо набира популярност сред известните брандове, спонсориращи знаменитости. За последните три години броят на компаниите, придобили такава застраховка, нараства с 30%, обяви Дънкан Фрейзър, старши партньор в застрахователния брокер JLT Specialty.

Общият размер на премиите, получени от Lloyd’s of London по застраховки от такъв форсмажор възлиза на над 500 млн. лири ($710 млн). "Рекламните договори с известни лица могат да изстрелят бранда, но могат и да създадат куп проблеми при неблагоприятни постъпки от страна на звездите, особено когато тези постъпки са осветени от медиите. Това може да донесе на бизнеса нежелан информационен фон и, естествено, да повлияе на печалбата", подчертава застрахователният експерт.

Освен Шарапова, която загуби договорите с Nike, Porsche и Tag Heuer (но не и с Head), проблеми със своите спонсори са имали и други състезатели. Един от скъпите гафове в спорта принадлежи на един от най-великите играчи в голфа – Тайгъра Уудс, след признанието му през декември 2009 г., че е изневерявал на жена си. Заради скандала той прекъсна състезания за известно време. Забежката на Уудс струваше $12 млрд. съвкупна загуба от пазарната капитализация на девет компании, спонсорирали състезателя. Изследването е на учени от Калифорнийския университет, проследили динамиката на акциите на Nike, Gatorade, Electronic Arts, AT&T, Accenture, General Motors и др. , както и на конкурентите им и на пазара като цяло след обявяването на новината.

Други прегрешили знаменитости са, например, велосипедистът Ланс Армстронг (през 2012 г. пожизнено дисквалифициран заради употреба на допинг и лишен от всички спортни титли, завоювани от 1998 г. до момента на разкритието) и моделът Кейт Мос (уличена в употребата на наркотици).
"Развитието на социалните мрежи означава, че новините и историите могат да се разпространяват много бързо. Това още повече налага нуждата от защита", посочва Алистър Маклин от застрахователната компания Ark Syndicate.

Някои от най-големите застрахователи, сред които Munich Re, Ark Syndicate и Swiss Re, предлагат такава застраховка. Разбира се, условията по договора са индивидуални и зависят от доверието на компанията в съответната знаменитост.

Например, за спонсорски договори в рамките на 1- 50 млн. лири компаниите могат да получат като обезщетение цялата сума в случай на гаф от страна на звездата или пък определена част от сумата, изчислена в зависимост от характера на инцидента. Според  брокери, размерът на премиите варира средно от 0,25 почти до 1% от застрахователната сума.

Застраховката може да покрива различни видове рискове, но един от основните е загуба на печалба, ако след скандала със знаменитостта потребителите престанат да купуват рекламните продукти. "Когато звездите представят определени продукти, се очаква това да повлияе положително на продажбите, – отбелязва Том Хоуд, директор по иновациите в застрахователната компания Tokio Marine Kiln. – Затова, когато един посланик на бранда постъпи неправилно, може да се очаква отрицателен ефект и при продажбите. Застраховката покрива именно вредите от позорните постъпки на знаменитостите".

Друг тип застраховка покрива стойността на рекламната кампания. Има случаи, когато брандът губи милиони от кампанията, но е принуден да я прекрати предсрочно, ако звездата направи нещо неправилно. Според Крис Реклиф от Beazley, застрахователната компания покрива онази част от кампанията, която не е била реализирана. И тук, обаче, както и при другите застраховки, какво обезшетение ще получи клиентът, зависи от нюансите в договора.

Междувременно днес стана ясно, че Организацията на обединените нации (ООН) е спряла дългогодишното сътрудничество с Мария Шарапова като посланик на добра воля.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 25 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8784
GBP 2.4796 2.4887 2.3506
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив