Всяка книга на преуспял изпълнителен директор се превръща в едва ли не крайъгълният камък за неговия успех
Когато четем книга или слушаме лекция, или участваме в тренинг курс на някой успешен шеф от един или друг бизнес, може да помислим, че тези хора действително знаят за какво говорят. Има обаче
множество доказателства, че CEO-та сами се убеждават в неефективността на това, което "проповядват".
"Акционерите би следвало да бъдат неспокойни, ако изпълнителен директор от тяхната корпорация пише книга за собствените си успехи", отбелязва авторът на книгата "Добри съвети от лоши хора" Зак
Бисонет. "Това говори, че този ръководител е станал самодоволен."
Опитът сочи, че ако шеф на компания заговори, че напълно разбира ситуацията и има действаща стратегия – както се случва, когато издаде книга – това лесно може да го подхлъзне към гордостта. А
гордостта със сигурност се превръща в отправна точка за падението му.
Ето няколко примера
Майкъл Дел
През 1999 г. основателят и генерален директор на Dell Майкъл Дел пише книгата "От DELL без посредници. Стратегиите, които извършиха революция в компютърната индустрия". Времето обаче показа, че Dell не успява да се справи с индустрията, която стремително се разви през следващите 15 години, без да следва стратегията на Майкъл Дел.
През 2010 г. професорът на Харвард Петър Коен посочва, че вече няма как да говори за успехите на Dell, понеже за 10 години компанията е загубила $68 млрд.
Джон Скъли
Бившият генерален директор на Apple Джон Скъли, станал печално известен заради уволнението на Стив Джобс от компанията през 1985 г., пише през 1987 г. книгата "Одисеята: от Pepsi до Apple". В нея той говори за себе си като за импресарио, който поощрява опозиционното мнение, за да стимулира иновациите. Реално обаче Скъли мрази да му се противоречи, доказателство за което е и отстраняването на Джобс от работа.
През 1993 г. Съветът на директорите на Apple уволнява Скъли.
Доналд Тръмп
В книгата "Моят път към върха", написана през 1990 г., Доналд Тръмп съветва: "Трябва да бъдете уверени в себе си, когато всеки ден се сблъсквате със света, но не бива да сте прекалено дръзки. Онзи, който мисли, че може да победи всички, може да се превърне в истински неудачник". По ирония, ситуацията в сектора на недвижимите имоти и икономиката се влошава точно когато Тръмп издава книгата си. Така, на върха на литературната слава, той се оказва на ръба на банкрут заради неуправляемата си империя, която, според Бисонет, е резултат именно от неговата "прекомерна дързост".
Публикуването на книга за собствените успехи е един от признаците за опасна гордост (не че има безопасно ниво на гордостта). През 2007 г. Нюйоркският университет провежда изследване, което разкрива, че доходността на акциите на фондовата борса пада всеки път, когато генерален директор на компания започва голям строеж на собствен дом. Изследвания в Германия показват, че същото се случва с компания, когато започне да строи голяма централа.
В същото верме обаче CEO-та не бива да стоят в сянка или да се крият, смята Бисонет. Според него, те трябва да се съсредоточат върху компанията и върху това как да работят, за да изпреварят конкуренцията.
А книгите и раздаването на мъдрост той съветва да бъдат отложени за времето, когато CEO-та станат пенсионери.