18 Ноември 2024, 16:27 Днес (4) | Вчера (1)

Здравното застраховане става все по-търсено и по-скъпо

26 Април 2024 11:00 АБЗ по статията работи: Insmarket
A+ A-
Последна редакция: 26 април 2024, 09:38

Основна тежест при тези застраховки имат плащанията за извънболнична помощ и медикаменти, където цените растат особено силно

Интересът към здравните застраховки продължава да расте  у нас и в глобален мащаб и това прави още по-необходим обществения дебат за финансирането на българската здравна система и за мястото и ролята на здравното застраховане. Тази позиция бе споделена от застрахователи по време на дискусия, посветена на глобалните тенденции и новостите в здравеопазването - Ангел Виденов, Главен изпълнителен директор на ЗЕАД "Булстрад Живот Виена Иншурънс Груп" и Ирина Пейчева, директор "Здравно застраховане" в  "Дженерали Застраховане" АД. Събитието, организирано от Mercer Marsh Benefits, даде възможност на специалисти в сферата на човешките ресурси да се запознаят с новостите на здравния пазар в условията на инфлация.
Общата медицинската инфлация не отчита спецификите на ползване на здравните застраховки, при които основна тежест имат плащанията за извънболнична помощ и медикаменти, а там ценовото нарастване е особено динамично.
По данни на НСИ общата инфлация към март 3% на годишна база, а медицинската е в пъти по-висока - 9%. Но както общата инфлация не отчита спецификите на индивидуалното потребление и оттам индивидуалното поскъпване на живота, така и общата медицинската инфлация не може да отчете спецификите по отношение на ползване на здравните застраховки, посочи Ангел Виденов, Той обясни, че при застрахователите основна тежест имат плащанията за извънболнична помощ и медикаменти, където ценовото нарастване е особено силно.
Тенденциите в здравното застраховане у нас са подобни на тези по света. От една страна се отчита ръст на цените на медицинските услуги, особено при извънболничната помощ. Заедно с това потребителите все по-често ползват здравните си застраховки, търсят скъпоструващи изследвания, второ лекарско мнение. Тези тенденции повишават щетимостта и така оказват натиск в посока нагоре върху цената за застраховките, обясни Ирина Пейчева.
Водещ фактор за размера на премиите са цените на медицинските услуги, а те се определят от НЗОК, застрахователите нямат механизми за влияние. Затова, чрез повишаване на собствената си ефективност те се стремят да предлагат по-благоприятни условия за клиентите си.
Цената на здравните застраховки се базира на щетимостта като основен компонент и на разходите на застрахователите. Компаниите обаче нямат лостове за въздействие върху щетимостта – нито могат да повлияят на честата на използване на здравната застраховка, нито върху цените на медицинските услуги и продукти, които се диктуват от НЗОК, обясниха Ангел Виденов и Ирина Пейчева. За да осигурят по-благоприятни условия за клиентите си застрахователите използват единствения механизъм, върху който имат контрол –  повишаване на ефективността, оптимизиране и задържане на разходите. Но по този начин не могат да компенсират ръста на цените на медицинските услуги и това се отразява на премиите по застраховката.
Особен проблем за застрахователите и оттам за клиентите са промените в цените на НЗОК, които в последно време се случват по-често от веднъж годишно. Застрахователите, за разлика от други бизнеси, не могат да променят условията по текущите си договори и така поемат ефекта от увеличените на няколко пъти цени на касата в рамките на последната година. Съвсем нормално е да компенсират инфлацията и да коригират цената при даване на нова оферта, обясни Ирина Пейчева. "Надявам се тази година цените на медицинските услуги да станат по-прогнозируеми. Това ще помогне в процеса на планиране и на застрахователите, и на клиентите ни", посочи Ангел Виденов.
Системен проблем е припокриването на оперативното поле на НЗОК и на застрахователите. Решението минава през ясното им диференциране, като елемент от една по-широка промяна в здравната система. Към момента компаниите предлагат застрахователни покрития, които в голяма степен припокриват обхвата на здравната каса. Ако клиент със здравна застраховка реши да ползва медицинска услуга, то тя ще бъде платена или от касата, или от застрахователя. В същото време клиентите плащат и на касата, под формата на задължителни здравни осигуровки, и на застрахователя, чрез премиите по полицата. На практика, това означава по-високи разходи за хората и неефективност. Според застрахователите, решението минава през ясното дефиниране на оперативното поле на НЗОК и оттам дефиниране на оперативното поле на застрахователите, като се подсигури по-добро взаимодействие между тях. Това е един елемент от по-широка реформа, по която трябва да започне обществена дискусия. За да може с общи усилия да се финансира здравната грижа, особено с оглед на демографските процеси в страната, трябва да се върви към партньорство между финансиращите организации и всички други участници в здравната система.  
Дигитализацията създава нови удобства за потребителите, оптимизира процесите и повишава ефективността на застрахователите. Ключов е въпросът за дигитализирането на медицинската информация и здравните досиета на пациентите.
Телемедицината има потенциал, който ще бъде развиван и използван, особено в някои направления, но тази дейност да бъде адекватно правно регламентирана.

Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.

Валидни за 16:10 18 Ноември 2024
    Купува Продава БНБ  
USD 1.5915 1.5924 1.8480
GBP 2.4796 2.4887 2.3435
EUR 1.9560 1.9560 1.9558
Резултати | Архив