Едно от предложенията е пенсионерите да плащат със 7% по-евтина полица
Най-рисковите шофьори в Русия са младите водачи на 18-19 години, а най-безаварийните – пенсионерите от 58 до 65 години. Това сочат данни от мащабно проучване на пазара на автомобилни застраховки,
проведено от Финансовият университет при Правителството на Руската Федерация – един от най-старите руски университети. Проучването е проведено в периода 2014-2018 г., като през това време са
анализирани над 100 млн. полици по ГО.
За да бъде направен по-справедлив разчет на коефициента за всеки водач трябва да бъде въведена по-ясна градация на значенията, което ще помогне за снижаване стойността на полицата за определени
групи автомобилни довачи, е един от изводите на проучването.
Според събраните данни по възраст, съотношението на риска между младите шофьори и водачите с опит (63 год.) се различава 5,9 пъти. В частност, водачите на възраст 18 години са най-рискови; в
периода 18-30 години рискът намалява, но въпреки това остава на значително ниво; в периода 47-57 години намаляването на риска се забавя, като най-малък е рискът за водачите на възраст 58-65
години.
Ако се направи разрез на данните по стаж на водача, става ясно, че между най-неопитната част от шофьорите (без никакъв шофьорски опит) и най-надеждната група (с 44 години стаж) разликата е 6,3
пъти. Рискът намалява най-вече в промеждутъка от 0 до 18 години стаж, а после това намаление се забавя до стаж от 45 години.
Нивото на риска при младите водачи е много по-високо от това при четирисетгодишните с аналогичен шофьорски стаж. "Най-много се изненадахме от това, че водач с шофьорски опит от, примерно, 2
години и възраст 20 години е по-рисков от водач на възраст 30 години с аналогичен шофьорски опит. От своя страна четирисетгодишният водач с аналогичен стаж ще е още по-малко рисков. Очевидно
профилът на риска по възраст не се компенсира от нарастване стажа на водача. Затова преминаването към профилирани групи в зависимост от възрастта и стажа, предложено от Банката на Русия, е първата
стъпка към индивидуализиране на тарифите", коментира ръководителят на изследването проф. Александър Циганов.
Съществуващата система за определяне на коефициента по възраст-стаж има само четири класа. Изследването показва, че увеличаването на индивидуалните групи ще определи по-ясно и справедливо тарифите.
Според експертите, при възрастовата категория 22-24 г. сегашните коефициенти трябва да бъдат увеличени 1,4-1,9 пъти, а при водачите по-възрастни от 40 години, трябва да бъдат намалени с
20-50%.
Указанието на финансовия регулатор – Банката на Русия, предвижда разделяне на водачите на 58 категории по възраст и стаж. За най-рисковите шофьори (младите и неопитните водачи)коефициентът ще е
1,87, а най-безрисковите (шофьорите над 59 г. със стаж над три години) коефициентът ще е два пъти по-малък. Това ще създаде предпоставка за добри отстъпки за пенсионерите, които се очаква да плащат
средно със 7% по-евтини застраховки.