Друга революционна идея на комисията е да се праща на проверовъчен изпит всеки шофьор, допуснал катастрофа на завой поради незнание и неумение за преминаване през такива участъци
При нарушение шофьорът да бъде глобяван допълнително с по 50 лева за всеки пътник, които се вози в автомобила му. Така, ако вози двама пътници, той ще трябва да плати със 100 лева по-висока санкция
от тази, която е определена за извършеното от него нарушение на правилата за движение.
Това е една от мерките, които Държавната комисия по безопасност на движението предлага за намаляване на броя на загиналите и ранени в катастрофи. Идеята ще бъде поставена за обсъждане в работната
група по ЗДвП и ако няма възражения, ще бъде вкарана за гласуване в парламента, съобщиха от
СБА.
"Това, което предлагаме, е свързано с големия брой на загиналите пътници. Според статистиката около 30% от жертвите в катастрофи са хора, които са се возили в превозното средство. Обикновено това
са близки, роднини на шофьора. Идеята ни не е толкова свързана с това да се глобява, колкото да възпитаме една по-висока пътна култура у водача, за да не гази и пренебрегва правилата, а да ги
спазва", мотивираха се пътните експерти.
Друга революционна идея на комисията е да се праща на проверовъчен изпит всеки шофьор, допуснал катастрофа на завой поради незнание и неумение за преминаване през такива участъци. Освен това
експертите искат на такива водачи да се отнемат и по 13 точки от контролния талон. За суровите наказания те се аргументираха с това, че в България всеки четвърти загинал по пътищата е от
пътно-транспортно произшествие, настъпило на завой.
Ако водач катастрофира край пътя поради незнание или неумение да управлява автомобил, пък да бъде изпращан незабавно на проверовъчен изпит. При блъскане на пешеходец в населено място да се
отнемат и по 13 точки от талона на виновника, гласят предложенията.
За превишаване на скоростта на движение с 30 км/час над ограничението в населено място да се отнема книжката за 1 месец, както и 10 контролни точки. При катастрофа заради неспазване на знак "Стоп"
или преминаване през непрекъсната линия да се режат по 13 точки от талона, както и да се взима книжката на шофьора до успешно полагане на "психотест".
Предлаганият пакет от мерки цели да повиши безопасността на движение по пътищата на България, тъй като за втора поредна година страната ни е на първо място в целия Европейски съюз с най-висока
смъртност при катастрофи – 99 убити на 1 млн. жители (статистиката е за 2016 г.). В Швеция, Холандия, Англия, Дания и др. е три пъти по-малко. Най-висока степен на безопасност през 2016 г. е
постигната в Норвегия – 26 жертви на милион жители, Швейцария – 26, Швеция – 27, Англия 29 и други, се казва в доклад на Комисията за безопасност на движението.
Средният показател на смъртност общо за страните-членки на Европейския съюз пък е 50 убити на 1 млн. жители.
В резултат на ПТП националните икономики всяка година търпят загуби в размер от 2- до 5% от брутния вътрешен продукт. През 2016 година в рамките на Европейския съюз са отчетени загуби от пътни
произшествия в размер на 100 млрд. евро.
У нас само през 2015 г., застрахователните компании са изплатили над 694 млн. лева по застраховка Каско и Гражданска отговорност на МПС, посочват още от Комисията. И това са еднократни плащания.
Разходите, свързани с трайната инвалидизация на хората, продължителното боледуване и последващите проблеми за семействата, остават скрити.
За пръв път от две години насам България има шанс да промени негативната тенденция, тъй като Пътна полиция отчита намаляване на броя на жертвите, а от Държавната комисия смятат, че предлаганите от
тях мерки могат да ускорят този процес.
От началото на годината до 10 септември са загинали 429 души, което е с 48 по-малко от предходната 2016 г. По-малко са също тежките катастрофи и ранените в тях (727 по-малко пострадали хора). Пътни
експерти отбелязват, че това се дължи и на махането на пътен знак Е24, предупреждаващ за наличие на камери за контрол на скоростта, в резултат на което шофьорите са станали малко по-предпазливи.
Като доказателство за това те посочиха по-малкото жертви през летните месеци, които обикновено са белязани от много смъртоносни катастрофи.
Въпреки това страната ни изостава чувствително от заложените показатели в Национална стратегия за намаляване на жертвите на катастрофи 2011-2020. Това е политически рамков документ, който предвижда
към 2020 г. намаляване на жертвите с 50% спрямо 2010 година.
Така, според сметките на експертите, през 2016 г. е трябвало да има 543 загинали в пътни произшествия, но реално те са 708. През настоящата 2017-та пък е заложено числото 504, което обаче за
съжаление също ще бъде надхвърлено.
Тревожно е също, че броят на загиналите деца остава висок. За първите осем месеца на годината са починали 20 непълнолетни – 15 са били пътници, четирима водачи, а едно дете е било убито като
пешеходец.
В периода 2011-2016 г. загиналите деца до 18 годишна възраст са 171, а ранените близо 6600.
Друга рискова група остават хората над 64 години – при тях жертвите през миналата година са били 93.
Общо 652 079 е броят на актовете, електронните фишове и обикновените фишове, става ясно от анализ на шефа на Пътна полиция Бойко Рановски.
Обикновено годишно регистрираните пътни нарушения са около 1 милион при приблизително 3 млн.-3,5 млн. пътни превозни средства в движение.