Миналата година европейските разходи за инфраструктура са се увеличили едва с 1,5 процента до 741 млрд. д. спрямо световния растеж от 4,5 процента и растежа от 7,1 процента в Азиатско-тихоокеанския регион
Грижливо поддържаните магистрали, високоскоростни влакове и широката мрежа модерни летища на Стария континент отдавна предизвиква завист сред останалата част от света, посочва Ройтерс, цитиран от БТА.
Заради бюджетите на икономии, които намалиха разходите за инфраструктура, докато другите страни в света ги увеличават, Европа може да не запази първенството си дълго. Миналата година европейските разходи за инфраструктура са се увеличили едва с 1,5 процента до 741 млрд. д. спрямо световния растеж от 4,5 процента и растежа от 7,1 процента в Азиатско-тихоокеанския регион, според данни на компанията за бизнес информация Маркетлайн (Marketline).
През идните четири години разходите в Европа ще нараснат леко - до растеж от 4,3 процента през 2016 година, но ще останат под средното глобално равнище. Само САЩ ще имат по-бавен растеж - едва 1,8 процента през 2016 година.
Според бизнес лидери, търговски организации и дори представители на ЕС регионът е изправен пред опасността да изостане от конкурентите си с може би необратими последици. Основният бюджет за инфраструктура на ЕС в проекта за следващата многогодишна финансова рамка от февруари бе свит от първоначалните 50 млрд. евро до 29,3 млрд. евро.
Най-голям удар понесоха широколентовият интернет и цифровата инфраструктура - от 9,2 млрд. евро до 1 млрд. евро. Бюджетът за разходи в основните видове транспорт до 2020 година пък бе намален с 38 процента от 21 млрд. евро до 13 млрд. евро, което принуди комисията по транспорта да се откаже от авиационни и пътни проекти, за които вместо това ще търси несигурни източници на търговско финансиране.
Намалените бюджети и перспективата за дългосрочно слаб икономически растеж в ЕС ще направят на практика невъзможно да се покрият необходимите разходи през идните две десетилетия, отбеляза европейски представител.